Przejdź do serwisu tematycznego

Piloci Raptorów testują nowe hełmy NGFWH

Pięciu pilotów samolotów przewagi powietrznej F-22A Raptor z 301. Eskadry Myśliwskiej USAF rozpoczęło testy hełmów nowej generacji NGFWH, dostarczonych przez spółkę LIFT Airborne Technologies.

10 kwietnia br. służba prasowa amerykańskiej bazy lotniczej Eglin na Florydzie poinformowała, że pięciu pilotów samolotów przewagi powietrznej F-22A Raptor z rezerwowej 301. Eskadry Myśliwskiej przy wsparciu 43. Eskadry Myśliwskiej USAF rozpoczęło testy hełmów nowej generacji AV 2.2 w ramach programu NGFWH (Next Generation Fixed Wing Helmet), dostarczonych przez spółkę LIFT Airborne Technologies. Testy są nadzorowane przez 46. Eskadrę Doświadczalną oraz 28. Eskadrę Doświadczalną i Ewaluacyjną USAF.

Next Generation Fixed Wing Helmet

Program NGFWH ma na celu zastąpienie ponad 40-letnich hełmów Gentex HGU-55/P, używanych przez wszystkich pilotów USAF, oprócz pilotów rodziny samolotów wielozadaniowych F-35 Lightning II, którzy używają HMDS Gen III (Helmet-Mounted Display System), opracowanych przez joint venture Rockwell Collins i Elbit Systems of America.

Hełmy opracowane w ramach NGFWH miały być wygodniejsze, stabilniejsze i lepiej wyważone, bez obciążania szyi pilota. Testy w bazie lotniczej Eglin rozpoczynają drugi etap prób wdrożeniowych hełmu o fabrycznej nazwie AV 2.2 (pierwszy etap był realizowany z załogami F-15E Strike Eagle). 25 czerwca 2020 Dowództwo Lotnictwa Bojowego (Air Combat Command, ACC) zamówiło partię testową hełmów w spółce LIFT Airborne Technologies za równowartość 20 mln USD (odrzucono kontroferty spółek Gentex oraz Aviation Specialties Unlimited w kooperacji z Paraclete Aviation Life Support).

Powszechnie wiadomo, że piloci myśliwców mają długotrwałe problemy z karkiem i plecami — powiedział major Brett Gedman, pilot 301. Eskadry Myśliwskiej. Dlatego posiadanie lekkiego hełmu zaprojektowanego z myślą o użytkowniku będzie miało pozytywny długoterminowy wpływ na zdrowie naszych pilotów myśliwców podczas i po służbie.

Po każdym dniu lotów doświadczalnych, piloci F-22A zgłaszają wszystkie uwagi dotyczące ergonomii, widoczności, łączności itp. Inżynierowie syntetyzują te dane i następnie przekazują je producentowi. Jak dotąd, poza drobnymi poprawkami, opinie są pozytywne.

Konstrukcja hełmu zapewnia niezrównaną widoczność, ergonomię i komfort w kabinie — powiedział mjr Gedman. Zwiększona widoczność w połączeniu z ergonomią, jaką zapewnia, sprawiły, że jest to ogromna poprawa w stosunku do tego, do czego jestem przyzwyczajony. Oczywiste jest, że był to skok generacyjny w technologii, na który zasługuje pilot myśliwca, a który jest już dawno spóźniony.

Gedman powiedział, że te czynniki są kluczowe podczas pracy w środowisku o wysokim przeciążeniu w zasięgu widoczności wzroku.

Biorąc pod uwagę zagrożenia, na bliskich dystansach, niezwykle ważne jest, aby piloci myśliwców mieli każdą możliwą przewagę taktyczną — powiedział Gedman. Detale mają znaczenie i sprowadzają się do najdrobniejszych szczegółów, w tym sprzętu, który nosimy.

Wraz z pilotami USAF, nowy hełm ma również wielki wpływ na techników naziemnych. Są oni bowiem odpowiedzialni za przygotowanie, wyposażenie i wsparcie techniczne hełmów załóg lotniczych.

Wiele ulepszeń jest teraz standardem w nowym hełmie, takich jak mocowanie gogli noktowizyjnych czy regulowany kosz potyliczny. W przypadku starszego hełmu, HGU-55/P, elementy te są dodawane ręcznie, dostosowywane i dopasowywane do załóg samolotów, a ich przygotowanie zajmuje wiele godzin. Aby dodać mocowanie gogli noktowizyjnych do starszego hełmu, technicy używają elektronarzędzi do wywiercenia otworu w hełmie w celu zamocowania uchwytu.

Z punktu widzenia przygotowań do lotu i z punktu widzenia budowy nowy hełm jest znacznie lepszy — powiedział Matthew Crouse, Airman 1st Class, technik obsługi naziemnej z 325. Eskadry Wsparcia Operacyjnego, odpowiedzialny za wsparcie techniczne hełmów podczas testów. Na dłuższą metę znacznie ułatwia nam to pracę, ale ponieważ jest tak łatwy do dostosowania, możemy wprowadzać poprawki, jeśli są potrzebne.

Produkcja seryjna hełmów AV 2.2 w ramach programu NGFWH ma rozpocząć się w 2024. Oprócz kolejnych załóg F-22A, tym razem z połączonej bazy lotniczej Langley-Eustis w Wirginii, nowe hełmy otrzymają w pierwszej kolejności piloci samolotów poszukiwania i ratownictwa oraz bojowego poszukiwania i ratownictwa HC-130J Combat King II oraz bombowców strategicznych B-1B Lancer.

Zdjęcia: Samuel King Jr., USAF

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X