We wtorek, 11 listopada 2025, jak poinformowało Ministerstwo Obrony Bułgarii, stocznię MTG Dolphin w Warnie opuścił Chrabri (12), pierwszy z dwóch pełnomorskich okrętów patrolowych MMPV 90 (ang. Multipurpose Modular Patrol Vessels, bułg. Mnogofunkcionałni Modułni Patrułni Korabi) niemieckiego projektu spółki Naval Vessels Lurssen (która obecnie w trakcie przejęcia przez Rheinmetall AG).
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Bułgarii
Dziś, 11 listopada, w rejonie Zatoki Warneńskiej i wyznaczonych obszarów na Morzu Czarnym rozpoczęły się próby morskie pierwszego z dwóch wielozadaniowych modułowych okrętów patrolowych Sił Morskich (Woennomorski sili na Republika Bǎlgariya). Stanowią one kolejny etap realizacji kontraktu pomiędzy Ministerstwem Obrony Republiki Bułgarii a niemiecką spółką stoczniową Naval Vessels Lurssen – NVL na budowę dwóch nowych okrętów wojennych dla Marynarki Wojennej. Po pomyślnym przeprowadzeniu testów okręt ma zostać przyjęty do Marynarki Wojennej.
Symboliczne rozpoczęcie budowy okrętu nastąpiło 3 grudnia 2021, kiedy to, podczas oficjalnej ceremonii, rozpoczęto cięcie blach. 17 czerwca 2022 w stoczni MTG Dolphin położono stępkę pierwszego z dwóch wielozadaniowych modułowych okrętów patrolowych noszącego nazwę „Chrabri” (buł. „Odważny” – przyp. red.). 4 sierpnia 2023 roku okręt został zacumowany i zwodowany. Kolejne etapy wyposażenia w uzbrojenie i sprzęt również przebiegają pomyślnie – czytamy w komunikacie prasowym Ministerstwa Obrony Bułgarii.
Przypomnijmy, że 5 marca 2020 ujawniono, że tydzień wcześniej Ministerstwo Obrony Bułgarii wybrało ofertę niemieckiej spółki stoczniowej Lürssen Werft (obecnie Naval Vessels Lurssen) na budowę w kraju i dostawę dwóch pełnomorskich okrętów patrolowych klasy OPV (Offshore Patrol Vessel) dla marynarki wojennej. Odrzucono tym samym kontrofertę włoskiej Fincantieri – Cantieri Navali Italiani. Program ma wartość 984 mln BGN (wówczas 2,17 mld zł). Stosowna umowa została zawarta 12 listopada tego samego roku, a dostawy przewidziano na 2025 i 2026.
Poza omawianym Chrabri, równolegle rozpoczęto budowę bliźniaczego Smeli (buł. Śmiały), ale wodowanie miało miejsce później, bo 12 grudnia 2024.
Projekt MMPV 90 bazuje na patrolowcach pełnomorskich typu OPV 90 Darussalam, które w czterech egzemplarzach zbudowano dla Sułtanatu Brunei z dostawami w latach 2011-2014. Co ciekawe, docelowo bułgarskie jednostki mają być oficjalnie klasyfikowane jako fregaty.
Bułgarskie okręty mają 90 m długości, 13,5 m szerokości oraz ok. 2300 t wyporności. Jednostki osiągną prędkość ok. 20 w. oraz zasięg do 3000 Mm przy prędkości ekonomicznej wynoszącej 14 w., natomiast autonomiczność 7 dni. Jednostki zabierają na pokład po 70 oficerów i marynarzy.
Wymogami Bułgarów dla nowych okrętów były misje zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), nawodnych, obrony powietrznej bliskiego zasięgu, misji patrolowych w czasie pokoju oraz operacji poszukiwawczo-ratowniczych. Jednostki są uzbrajane w 76-mm armatę morską Leonardo OTO Melara Super Rapid, 35-mm system obrony bezpośredniej Rheinmetall Millennium, dwie wyrzutnie torped EuroTorp MU90 Impact, rakietowe pociski przeciwokrętowe Saab RBS15 Mk3, pociski przeciwlotnicze MBDA VL MICA oraz systemy walki radioelektronicznej Saab SME i dwie wyrzutnie celów pozornych Rheinmetall MASS. Czujniki to radar wielofunkcyjny Sea Giraffe, system kierowania ogniem CEROS 200, głowica optoelektroniczna EOS 500 i sonar kadłubowy. Całość spięto okrętowym systemu walki 9LV szwedzkiej spółki Saab Defence and Security. Na rufie jest lądowisko i hangar dla pojedynczego śmigłowca Airbus AS565MB Panther.
Nowe okręty uzupełnią trzy leciwe już eks-belgijskie fregaty typu Wielingen (E-71): Werni, Gordi i Dryzki, odkupione w 2004 i wprowadzone do linii w 2005. zastąpią z kolei przestarzałe już, dwie eks-radzieckie korwety zwalczania okrętów podwodnych projektu 1241.2E Mołnia 2 (w kodzie NATO Pauk): Reshitelni (13) i Bodri (14), które są w bułgarskiej służbie od 1989-1990. Okręty mają po 57 m długości i wypierają 580 t, zatem nowe patrolowce będą znacznie większe. Uznano, że ich modernizacja jest nieopłacalna, a okręty nie zapewnią Bułgarii odpowiednich zdolności do udziału w międzynarodowych misjach pod egidą NATO i Unii Europejskiej.
Tymczasem 11 września br. minister obrony Belgii Theo Francken informował, że rząd przekaże Bułgarii cztery ostatnie pozostające w służbie niszczyciele min typu Tripartite. Dodał również, że Królestwo Niderlandów rozważa przekazanie trzech okrętów tego typu, lokalnie nazywanych jako typ Alkmaar (które dołączą do dwóch pozyskanych w 2019).
Czytaj także:






