Spółka Navhyd.com z Gdyni poinformowała, że w marcu br. podpisała umowę ze spółką Remontową Shipbuilding z Gdańska na dostawę włoskich żurawi teleskopowych, składanych z napędem hydraulicznym MELCAL FL30T2 na potrzeby dwóch przyszłych okrętów wywiadu radioelektronicznego Delfin dla Marynarki Wojennej RP. Cięcie blach pod budowę pierwszego z nich powinno nastąpić już niebawem.
MELCAL FL30T2 / Zdjęcia: Navhyd.com
Przypomnijmy, że 25 listopada 2022 szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o podpisaniu umowy o wartości około 620 mln USD netto (2,91 mld zł netto) ze Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia na zaprojektowanie i budowę dwóch okrętów wywiadu radioelektronicznego (Signals Intelligence, SIGINT) dla Marynarki Wojennej RP. Polska poszukiwała dostawcy tego typu rozwiązań w ramach Planu Modernizacji Technicznej (PMT) w programie Zwalczania zagrożeń na morzu, obejmującego m.in okręty rozpoznawcze o kryptonimie Delfin.
Sygnowana wówczas umowa przewiduje również kompleksowe wsparcie logistyczne. Szczegółowa specyfikacja systemu stanowi informację niejawną. Zamówienie miało zostać zarezerwowane przez Saab przed końcem 2022 roku i zrealizowane do 2027. Wykonanie umowy będzie zależeć od spełnienia określonych warunków finansowych. Wszystkie warunki miały zostać spełnione do końca 2022.
Nowy szwedzki okręt wywiadu radioelektronicznego HSwMS Artemis (A202) Zdjęcie: Saab Defence and Security
Okręty klasy SIGINT będą służyć do wspierania pozyskiwania danych wywiadowczych w całym spektrum zdolności wywiadu morskiego. Saab będzie głównym wykonawcą, projektując i budując dwa okręty, w tym integrując zaawansowane systemy misji. Kadłuby zostaną zbudowane przez wspomnianego polskiego podwykonawcę, Remontowa Shipbuilding. W realizację umowy zostaną zaangażowane również inne podmioty polskiego przemysłu obronnego, co przełoży się na znaczący udział podmiotów krajowych w tym kontrakcie.
Niewykluczone, że okręty typu Delfin będą spolonizowanymi jednostkami typu Artemis. W listopadzie ub. r. pojedynczy okręt tego typu HSwMS Artemis (A202), zamówiony dla Szwecji, został częściowo zbudowany w Polsce. Kadłub jednostki został zbudowany w gdyńskiej PGZ Stoczni Wojennej i częściowo doposażony w Stoczni Remontowej Nauta jako podwykonawcy. Jest to 74-metrowa jednostka o wyporności 2,2 tys. ton. Za projekt odpowiada biuro MMC Ship Design & Marine Consulting.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.