W poniedziałek, 20 stycznia 2025, na łamach litewskiego dziennika Klaipėda, litewskie biuro projektowe AB Vakarų laivų gamykla z Kłajpedy (znane jako Western Baltic Engineering) i duńskie biuro projektowe OSK Design zaprezentowały koncepcję okrętu patrolowego nowej generacji Perkūnas oferowaną dla Marynarki Wojennej Litwy (Lietuvos Karinės jūrų pajėgos).
Grafika: AB Vakarų laivų gamykla
Koncepcja jest rozwijana od 2023 i po raz pierwszy, jako Baltic Patrol Vessel, była prezentowana na paryskich targach morskich Euronaval, 4-7 listopada 2024. Teraz projekt został powiększony, a nazwa Perkūnas oznacza z języka litewskiego Grom i nawiązuje do mitologii litewskiej i bałtyckiej.
Doświadczenie i kompetencje zgromadzone w sferze przemysłu inżynierii morskiej, otwartość naszego sektora na innowacje i zaangażowanie w ich generowanie – to siła, którą należy celowo wykorzystać do wzmocnienia bezpieczeństwa i konkurencyjności przemysłowej naszego kraju. Nawiązując międzynarodowe partnerstwa i z powodzeniem tworząc projekt koncepcyjny „Perkūnas“, jesteśmy gotowi pójść dalej. To, co dziś prezentujemy świadczy o ekspertyzie zgromadzonego zespołu, wytrwałości w realizacji postawionego celu, a dla nas wszystkich stanowi zachętę do dalszej aktywnej pracy, aby ten projekt o wysokiej wartości dodanej został w końcu opracowany i stał się dumnym dodatkiem do floty naszego kraju – podkreślił cytowany przez dziennik Arnoldas Šileika, przewodniczący zarządu Litewskiego Klastra Morskiego i dyrektor wykonawczy AB Vakarų laivų gamykla.
Projekt koncepcyjny to nowoczesny okręt patrolowy i do ochrony infrastruktury krytycznej o cechach stealth (zredukowany przekrój radarowy), długości kadłuba 88 m, szerokości 17 m i zanurzeniu 4,5 m, co według projektantów pozwoli na sprawne manewrowanie zarówno na płytkich, jak i głębokich wodach. Okręt zostałby przystosowany dla załogi składającej się z 30–60 oficerów i marynarzy. Układ napędowy, spalinowo-elektryczny, o łącznej mocy 6 MW, z dwoma pędnikami azymutalnymi, ma pozwalać na osiągnięcie prędkości maksymalnej przekraczającej 18 w.
Jest to pierwszy tak nowoczesny projekt, w którego rozwój są zaangażowani litewscy inżynierowie, choć warto mieć na uwadze projekt oceanicznych okrętów patrolowych typu Potsdam, opracowanych wspólnie z Niemcami, dla Marynarki Wojennej Singapuru i Policji Federalnej Niemiec, w czterech egzemplarzach dla każdej z formacji, choć nie są one tak awangardowe.
Zgodnie z informacjami przestawionymi na Euronaval 2024, projekt bazowy Baltic Patrol Vessel ma dysponować w pełni rekonfigurowalnym pokładem misyjnym w części rufowej do różnych zadań, a stałym wyposażeniem ma być 76-mm armata morska Leonardo SR/L62 i 35-mm system obrony bezpośredniej Rheinmetall GDM 008 Millenium. Co ciekawe, projektanci przewidują możliwość zastosowania uniwersalnej wyrzutni pionowego startu klasy VLS (Vertical Launch Systems), takiej jak Sylver A50 dla pocisków przeciwlotniczych VL MICA RF/EM i VL MICA IR czy Mark 41 VLS dla różnego typu efektorów (prawdopodobnie w wersji krótkiej z uwagi na kubaturę kadłuba). Miałby też przenosić na rufie śmigłowiec o masie do 10 t oraz łodzie hybrydowe RHIB.
Obecnie, Marynarka Wojenna Litwy dysponuje czterema okrętami patrolowymi typu Flyvefisken: LVS Žemaitis (P11), Dzūkas (P12), Aukštaitis (P14) i Sėlis (P15), pozyskanymi jako używane od Danii w latach 2008-2016. Mogłyby zostać zastąpione przez okręty Perkūnas, jeśli rząd w Wilnie zdecyduje się na ich zakup.