W środę, 4 grudnia 2024, amerykańska spółka Bell Textron poinformowała o postępach w programie Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) o kryptonimie SPRINT X-Plane (Speed and Runway Independent Technologies) na budowę bezzałogowego i załogowego zmiennowirnikowca o dużej prędkości przelotowej.
Zdjęcie i grafika: Bell Textron
Spółka została wybrana do fazy 1A programu 27 listopada 2023 wraz z konkurencyjną Aurora Flight Sciences (część Boeinga), która niedawno prezentowała swoje zaktualizowane koncepcje. Obecnie program przeszedł do fazy 1B i ma na celu zaprojektowanie, zbudowanie i przetestowanie w locie eksperymentalnego statku powietrznego, który ma zademonstrować technologie wspomagające i zintegrowane koncepcje niezbędne do połączenia dwóch cech: dużej prędkości przelotowej charakterystycznej dla klasycznych samolotów i niezależności od drogi startowej dzięki zdolności pionowego startu i lądowania (VSTOL), tak jak śmigłowiec.
Zgodnie z najnowszymi informacjami, specjaliści Bella zakończyli badania modelu w tunelu aerodynamicznym instytutu badań lotniczych NIAR (National Institute for Aviation Research) stanowego uniwersytetu w Wichita. Wcześniej, jeszcze w 2023 zakończono ocenę koncepcji składanego wirnika o nazwie Stop/Fold w ośrodku testowym HHSTT (Holloman High Speed Test Track) w Nowym Meksyku.
Po zakończeniu testów wirnika Stop/Fold w bazie lotniczej Holloman w zeszłym roku, jesteśmy podekscytowani, że zakończyliśmy teraz tę kolejną fazę testów — powiedział Jason Hurst, wiceprezes wykonawczy ds. inżynierii w Bell Textron. Zaawansowana rodzina systemów Stop/Fold spółki Bell zrewolucjonizuje prędkość, zasięg i przeżywalność samolotów pionowego startu, umożliwiając operacje w środowiskach spornych. Cieszymy się, że możemy być częścią kolejnego kamienia milowego w lotnictwie dzięki tej przełomowej technologii.
Bell Textron zaoferował wykorzystanie technologii hybrydowego statku powietrznego, załogowego lub bezzałogowego o nazwie HSVTOL (High-Speed Vertical Take-Off and Landing), łączącego cechy napędu zmiennowirnikowca i samolotu odrzutowego. Technologia HSVTOL łączy zdolność zawisu śmigłowca z prędkością (ponad 400 w./740 km/h), zasięgiem i przeżywalnością odrzutowych samolotów.
Koncepcja HSVTOL została ujawniona 2 sierpnia 2021 i została opracowana na zlecenie US Air Force. Statek powietrzny miałby otrzymać dwa silniki turbośmigłowe do pionowego startu i lądowania (nie jest pewne czy byłyby to ruchome gondole jak w V-22 Osprey, czy jedynie ruchome wirniki jak w V-280 Valor) oraz parę silników turboodrzutowych do lotu poziomego (podczas którego łopaty silników turbośmigłowych byłyby składane w pozycji poziomej).
W przypadku SPRINT X-Plane w nowej koncepcji Bella dla wariantu bezzałogowego przeprojektowano wloty powietrza po bokach kadłuba, dodano dwa wloty powietrza w górnej powierzchni, prawdopodobnie w celu zwiększenia nośności podczas lotu pionowego lub z poziomego z małą prędkością. Ogólnie kadłub jest bardziej opływowy, a gondole silników turbośmigłowych nieco zmienione, zapewne w wyniku doświadczeń z testów w HHSTT.
Więcej zmian widać w wariancie załogowym, z którego usunięto górny wlot powietrza na kadłubie oraz zupełnie przeprojektowano gondole silników turbośmigłowych.
Obecna faza programu trwa do maja 2025, a wstępny przegląd projektu zaplanowano na kwiecień 2025. Testy w locie zaplanowano na 2027. Docelowa platforma, opracowana przez Bella albo Aurora, może realizować zadania na rzecz Dowództwa Operacji Specjalnych (US Special Operations Command, SOCOM).
Bell Completes Wind Tunnel Testing Efforts to Validate Revolutionary Stop/Fold Jet Transition Capability.
Get the news: https://t.co/L06t5tAGGd#DARPA #SPRINT
— Bell (@BellFlight) December 5, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.