W piątek, 21 marca 2025, wchodzący w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM z Gliwic poinformował w mediach społecznościowych, że przęsło PM-20 mostu towarzyszącego MS-20 Daglezja uzyskało certyfikację na zwiększoną nośność do poziomu MLC85/133.
MS-20 Daglezja / Zdjęcie: OBRUM
Z dumą informujemy, że przęsło PM-20, uzyskało certyfikację na zwiększoną nośność do poziomu 85/133 MLC! To kluczowy krok w rozwoju naszych mostów towarzyszących, który umożliwia transport najcięższego sprzętu wojskowego używanego przez Siły Zbrojne RP i NATO. Nasze rozwiązania inżynieryjne są wynikiem 55-letniego doświadczenia oraz pracy zespołu konstruktorów, który nieustannie podejmuje nowe wyzwania. W OBRUM nie zatrzymujemy się na obecnych projektach – patrzymy w przyszłość i analizujemy możliwości rozwoju nowych konstrukcji, w tym mostów szturmowych na podwoziu gąsienicowym – czytamy w krótkim wpisie na portalu społecznościowym Facebook.
System klasyfikacji ładowności MLC (Military Load Classification) to równoważnik ton krótkich z uwzględnieniem geometrii pojazdu, co jest związane z naciskiem jednostkowym. W dużym uproszczeniu obciążenie klasy MLC85 dla pojazdów gąsienicowych oznacza 77 ton metrycznych, a MLC133 dla pojazdów kołowych to 120,5 t (teoretycznie), według normy STANAG 2021.
Do tej pory przęsło mostowe PM-20 było certyfikowane do nośności na poziomie klasy MLC70 (do 63,5 t) dla pojazdów gąsienicowych i MLC110 (do 73 t oficjalnie, 100 t teoretycznie) dla pojazdów kołowych.
W latach 2025-2028 OBRUM ma dostarczyć do Wojska Polskiego 43 mosty towarzyszące MS-20 Daglezja, zgodnie z umową o wartości ok. 767 mln złotych brutto z 11 października 2023.
Równolegle z realizacją dostaw OBRUM wprowadziło modyfikacje mostów MS-20, dostosowując je do najnowszych wymagań operacyjnych. Program modernizacji objął m.in. ulepszenie systemów sterowania układem siłowników, co zwiększyło niezawodność i funkcjonalność sprzętu.
MS-20 Daglezja-S to most towarzyszący na podwoziu samochodowym. Zestaw składa się z ciągnika siodłowego Jelcz C662D.43 z napędem 6×6, naczepy transportowej z napędem hydraulicznym 6×6, układacza mostowego oraz przęsła mostowego PM-20. Zapewnia przeprawę przez przeszkody wodne lub terenowe o szerokości do 20 metrów. Masa całkowita mostu towarzyszącego MS-20 wynosi 47,9 tony, a maksymalna prędkość na drodze utwardzonej wynosi 80 km/h. Obsługa zestawu liczy tylko dwóch żołnierzy – kierowcy i operatora.
Przęsło PM-20 jest przewożone na specjalnej naczepie transportowej. Szerokość przęsła jest regulowana i wynosi 3 metry w pozycji transportowej na naczepie, a 4 metry w pozycji roboczej na przeszkodzie. Długość przęsła w wersji złożonej wynosi 12,5 m, a w rozłożonej wraz najazdami 25,5 m. Czas potrzebny na rozłożenie i ponowne podebranie przęsła wynosi mniej niż 30 minut do osiągnięcia pełnej gotowości przeprawowej.
Wojsko Polskie eksploatuje obecnie 12 mostów towarzyszących MS-20 Daglezja. Prototypy zostały opracowane przez OBRUM w latach 2005-2010. Produkcję rozpoczęto dwa lata później w kooperacji z Zakładami Mechanicznymi Bumar-Łabędy, z dostawą dwóch zestawów w grudniu tego samego roku. Kolejne dziesięć zestawów w ramach umowy o wartości 70,68 mln zł brutto zamówiono 4 marca 2015. Dostawy, z opóźnieniem, zakończono w sierpniu 2017. Trafiły do jednostek w Brzegu, Krośnie Odrzańskim, Stargardzie, Chełmnie i Nisku.
31 października 2018 ówczesny Inspektorat Uzbrojenia (obecnie Agencja Uzbrojenia) uruchomił postępowanie na dostawę kolejnej partii 10 mostów MS-20, ale procedura została unieważniona 9 września 2019. 17 listopada 2021 OBRUM otrzymało zlecenie o wartości 2,5 mln zł od 4. Regionalnej Bazy Logistycznej z Wrocławia na serwis MS-20 (Kolejne Daglezje dla WP).
Cztery eksportowe mosty MS-20S trafiły w maju 2021 do nieujawnionego odbiorcy zagranicznego, prawdopodobnie Wietnamu (Eksportowe MS-20S dostarczone).