27 października czeski portal branżowy CZ Defence poinformował o udziale redakcji w dorocznym Tatra Media Day w zakładach Tatra Defence Vehicles (TDV) w Kopřivnicach w kraju morawsko-śląskim, z którego zdano obszerną relację (Czechy: Centrum szkolenia symulatorowego śmigłowców AH-1Z).
Tradycyjny Tatra Media Day odbył się w Kopřivnicach, gdzie mieści się jeden z najstarszych zakładów motoryzacyjnych na świecie. Czeskim i zagranicznym dziennikarzom zaprezentowano nie tylko hale montażowe, ale wzięli oni udział także w pokazach dynamicznych. Producent samochodów, który dzięki unikalnemu rozwiązaniu w zakresie podwozia i innym rozwiązaniom technicznym swoich produktów, ma wysoką reputację na rynkach światowych, jest również ważnym dostawcą dla państw NATO. W szczególności należy przypomnieć dostawy 879 militaryzowanych samochodów ciężarowych CF Military na podwoziach Tatry z napędem na wszystkie koła dla belgijskich sił zbrojnych, jak i inne zlecenia dla Niemiec (DAF CF dla belgijskich sił zbrojnych).
Długofalowym kluczem do sukcesu Tatry jest, oprócz silników wysokoprężnych, specjalne rozwiązanie podwozia z niezależnym zawieszeniem i centralnym wałem napędowym, co zwiększa dzielność terenową i komfort jazdy. Daje to ciężarówkom Tatry wyjątkowe właściwości do poruszania się zarówno po drogach, jak i w trudnym terenie. W rezultacie kolejną zaletą pojazdów Tatry jest zwiększona żywotność. Charakterystyczne dla samochodów Tatry jest również to, że oprócz produkcji seryjnej, duża część pojazdów jest produkowana na zamówienia podobne do tego belgijskiego. Silniki muszą również spełniać ścisłe limity emisji spalin, a Tatra spełnia te wymagania.
Dla wojska silnik Tatry chłodzony powietrzem jest podstawą. Ciągle go rozwijamy, teraz pracujemy nad wersją, która będzie spełniać normę emisji EURO 7, powiedział rzecznik Tatry mgr. Andrej Čírtek.
Jednak zakład w Kopřivnicach zajmuje się również rozwojem alternatywnych rozwiązań napędowych dla pojazdów i sprzętu wojskowego XX wieku oraz liczy na zastosowanie takich rozwiązań. Niezależnie od tego, czy jest to rozwiązanie, oparte na dodatkowym układzie hybrydowym odpowiednim do cichego przenoszenia mocy na osie napędowe, czy do pełnego wykorzystania elektromobilności.
W tej chwili we współpracy z Instytutem Badań Jądrowych w Řežu i innymi partnerami, którego celem jest opracowanie samochodów Tatra napędzanych silnikiem elektrycznym. Silnik elektryczny nie pobiera energii z konwencjonalnych akumulatorów litowo-jonowych, ale z ogniw wodorowych. Zapas źródeł energii takiej Tatry będzie znacznie większy, a w przypadku alternatywnego układu napędowego ze względu na jego źródła, nie będzie można na nim polegać w obszarach bez możliwości szybkiego ładowania. Właśnie dlatego Tatra zabierze ze sobą swoją „elektrownię”, wyjaśnia Čírtek.
Silniki spalinowe do pojazdów wojskowych zostaną zachowane z wielu powodów, ale wojsko musi zająć się tzw. hybrydą równoległą, czyli połączeniem klasycznego silnika wysokoprężnego z silnikiem elektrycznym, to optymalne rozwiązanie dla wojska – dodaje Kamil Košťál, dyrektor ds. marketingu w Tatra Defence Vehicles.
Celem projektu jest zatem opracowanie silnika elektrycznego, który w zależności od potrzeb i warunków będzie mógł wykorzystywać zarówno napęd konwencjonalny, jak i alternatywny.
Na ubiegłorocznym spotkaniu Tatra Media Day z dziennikarzami mogliśmy po raz pierwszy zobaczyć z bliska tzw. próbkę funkcjonalną, czyli przedprototyp opancerzonego, patrolowego pojazdu minoodpornego typu Titus 6×6, posadowionego na zmodyfikowanym podwoziu Tatra T815. W tym roku pojazd ten przeszedł już szereg testów. TDV zakończyło również budowę prototypowej wersji moździerza samobieżnego MLPP, która była prezentowana na Dniach NATO w Ostrawie, a także dowodzenia i łączności KOVS, która została zaprezentowana na tegorocznych targach IDET (Pierwszy Titus w Czechach, Dni NATO w Ostrawie 2021 po roku przerwy – fotorelacja).
Pozostałe cztery prototypy zostaną ukończone do końca tego roku. Wszystkie trzy wersje pojazdu Titus dla czeskich sił zbrojnych czekają na testy zakładowe, kontrolne i odbiorcze, a następnie na seryjną produkcję.
Autor: Jan Zilvar (Oryginalny artykuł: Media Day v Tatře: Obrněnci TITUS a vize produkce Tatry pro 21. století).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.