W poniedziałek, 3 marca 2025, podczas sympozjum Warfare Symposium 2025 stowarzyszenia Air & Space Forces Association amerykańska spółka ujawniła rodzinę niskokosztowych poddźwiękowych pocisków manewrujących CMMT (Common Multi-Mission Truck), przeznaczonych do zrzutu ze spaletyzowanych platform, przenoszonych w ładowni samolotów transportowych takich jak C-130 Hercules czy C-17A Globemaster III.
Zdjęcie i grafika: Lockheed Martin
System CMMT (wymawiany jako comet) został sfinansowany wewnętrznie w ramach programu 1LMX, na bazie doświadczeń z programu laboratorium badawczego Sił Powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory) i kryptonimie Rapid Dragon, gdy testowano zrzut spaletyzowanych pocisków manewrujących z rodziny JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile), przenoszonych w ładowni samolotu wsparcia operacji specjalnych MC-130J Commando II.
To co wyróżnia CMMT w porównaniu z dość drogim systemem uzbrojenia jakim jest JASSM, to jest to, że pocisk składa się z modułowych komponentów, w tym wymiennych głowic naprowadzających, ładunków i układów napędowych, co ma według producenta zapewniać elastyczność operacyjną. Architektura pocisku wynika z doświadczeń biuro projektowe spółki, Skunk Works z bezzałogowymi statkami latającymi o nazwie Speed Racer i Project Carrera.
Common Multi-Mission Truck to poddźwiękowy pocisk manewrujący dalekiego zasięgu o przewidywanym zasięgu przekraczającym 800 km (500 mil). Jego cena jednostkowa ma wynosić około 150 000 USD (595 tys. zł) za sztukę. CMMT oferuje dwie konfiguracje. Pierwsza to podstawowy wariant spaletyzowany, jak również zdolny do integracji z samolotami wielozadaniowymi i bombowcami.
Druga to wersja o krótszym zasięgu dla śmigłowców. Warto również zauważyć, że CMMT jest trzecim pociskiem zaprezentowanym przez Lockheed Martin w ciągu zaledwie kilku miesięcy, po manewrującym JASSM-XR i hipersonicznym Mako.
Według Scotta Callawaya, dyrektora działu Affordable Mass w Lockheed Martin Missiles and Fire Control, CMMT jest pozycjonowany pomiędzy tanimi pociskami manewrującymi typu standoff glide a droższymi pociskami manewrującymi, takimi jak AGM-158 Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM), który kosztuje ponad 1,5 miliona USD (5,95 mln zł) za sztukę. Producent ocenia swoją zdolność produkcyjną na 2500 pocisków CMMT rocznie.
Innymi słowy Lockheed Martin obiera kierunek, który wyznacza Departament Obrony USA: 3 czerwca 2024 jednostka badawcza Defense Innovation Unit (DIU) wraz z Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) Dowództwa Logistycznego USAF wybrały oferty spółek Anduril Industries, Integrated Solutions for Systems, Inc. (IS4S), Leidos Dynetics oraz Zone 5 Technologies do zbadania i przetestowania koncepcji tanich pocisków manewrujących w ramach projektu ETV (Enterprise Test Vehicle). Jak również pojawiają się inicjatywy oddolne – tu warto wspomnieć, że 21 sierpnia 2024, amerykański start-up Ares Industries ogłosił rozpoczęcie prób w locie prototypów niskokosztowego manewrującego pocisku przeciwokrętowego, który opracowano w zaledwie 11 tygodni.
Program Rapid Dragon to rozwinięcie oraz próba przetestowania i wdrożenia, ujawnionej w lutym 2016 przez USAF, koncepcji samolotu arsenału (Arsenal Plane), który łączyłby cechy bombowców i samolotów wsparcia bezpośredniego z ładownością samolotów transportowych. Co ciekawe, dla AFSOC w ramach programu Armed Overwatch oferowany był samolot wsparcia operacji specjalnych MC-145B Wily Coyote, który może przenosić w swojej ładowni pojedynczy pocisk AGM-158A JASSM. Powstał on w oparciu o lekki samolot transportowy C-145A Skytruck (znany w Polsce jako zmodyfikowana wersja PZL M28-05 Bryza).
We've made affordable, precise targeting a reality with Rapid Dragon. And now the final missing piece is here.
Meet the Common Multi-Mission Truck (CMMT™)—a scalable, adaptable and affordable air vehicle ready when warfighters need it. #AFA pic.twitter.com/rH6Nw2R8Sa
— Lockheed Martin (@LockheedMartin) March 3, 2025