W piątek, 19 stycznia, południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) poinformował, że w tym roku rozpoczną się dostawy lekkich śmigłowców szturmowych LAH (Light Armed Helicopter), opracowanych przez spółkę KAI (Korea Aerospace Industries).
LAH podczas strzelania przeciwpancernym pociskiem kierowanym TAipers / Zdjęcie: KAI
Pierwszy śmigłowiec pochodzący z partii małoseryjnej znajduje się obecnie w fazie montażu końcowego. Następnie w tym roku zostanie przekazany zamawiającemu. Po zakończeniu kontroli i testów odbiorczych rozpoczną się dostawy śmigłowców dla Dowództwa Lotnictwa Armii, gdzie będzie stopniowo zastępować śmigłowce AH-1J/S Cobra i MD 500 Defender.
Ministerstwo Obrony Republiki Korei rozpoczęło program KHP (Korean Helicopter Program) w 2004, którego celem było opracowanie koreańskich śmigłowców wielozadaniowych i szturmowych, w tym lekkich śmigłowców szturmowych LAH. W ramach programu KHP opracowano wielozadaniowe śmigłowce transportowe KUH-1 Surion na bazie Eurocopter AS532 UC/AC Cougar oraz zakupiono śmigłowce szturmowe Boeing AH-64E Apache Guardian.
7 lipca 2011 DAPA podjął decyzję, że lekki śmigłowiec szturmowy LAH opracuje spółka KAI. W marcu 2015 KAI podjęła decyzję o zdecydowało się wyborze Airbusa H155, wcześniej znanego pod nazwą Eurocopter EC155 B1, jako podstawy do opracowania LAH – podpisano umowy na transfer technologii, wyłączną produkcję i zapobieganie wewnętrznej konkurencji, a od czerwca na dobre rozpoczęto prace nad LAH.
Prototyp LAH miał swoją premierę 18 grudnia 2018. Następnie 4 lipca 2019 pomyślnie odbył swój pierwszy lot, a 11 grudnia 2020 roku LAH uzyskał certyfikację (Prezentacja prototypu KAI LAH).
W związku z tym 23 grudnia 2022, DAPA i KAI podpisały kontrakt o wartości 302 mld KRW (900 mln zł) na rozpoczęcie produkcji seryjnej, obejmującej 10 śmigłowców LAH oraz pakiet szkoleniowy i logistyczny. Dostawy zaplanowano na grudzień 2024. Z kolei 27 grudnia 2023 podpisano drugą umowę produkcyjną o wartości 1,4 bln KRW (4,2 mld zł), a pierwsze dostawy zaplanowano zimą 2025.
20-mm działko napędowe TGS / Zdjęcie: Hyunmin Park, MILMAG
LAH jest wyposażony w głowicę optoelektroniczną TADS (Target Acquisition Designation System) od Hanwha Systems i 20-mm 3-lufowe działko napędowe TGS (Turretted Gun System) od SNT Dynamics, które są połączone z wyświetlaczem nahełmowym HMD pilota, umożliwiając pracę w trybach Stow/Fixed/Flex/MBR.
Przeciwpancerny pocisk kierowanych TAipers / Zdjęcie: Hyunmin Park, MILMAG
Główne uzbrojenie to dwa zasobniki dla rakiet 2,75 cala (70 mm) kierowanych lub niekierowanych albo cztery przeciwpancerne pociski kierowane TAipers od Hanwha Aerospace. Produkcja seryjna pocisków rozpoczęła się w 2023, a wejście do służby zaplanowano na 2026. Pociski mają masę 35 kg, zasięg 8 km oraz zdolność do penetracji walcowanej stali pancernej o równoważniku grubości 1000 mm (RHA). W pocisku zastosowano podwójny moduł wyszukiwania w podczerwieni i obrazie dziennym IIR/CCD od LIG Nex1, tryb pracy wystrzel i zapomnij / wystrzel i zaktualizuj oraz tryby bezpośredniego przewodnika, naprowadzania na cel po wystrzeleniu (LOAL) i możliwości atakowania celów poza widocznością wzrokową (NLOS), dzięki technologii przewodów światłowodowych.