Współczesne konflikty i zagrożenia
Walka elektroniczna odgrywa coraz większą rolę na polu bitwy prowadząc do całkowitych zakłóceń sygnału GNSS, w tym systemów takich jak GPS i Galileo, na dużych obszarach. Zakłócenia te stały się powszechne w konfliktach między krajami równoważnymi lub niemal równoważnymi technologicznie. Występuje ono głównie w dwóch formach: zagłuszania sygnału GNSS (jamming), które sprawia, że korzystanie z sygnału nie jest możliwe oraz imitowania sygnału GNSS (spoofing), które może wprowadzać w błąd niechronione urządzenia nawigacyjne oparte na sygnale GNSS kierując je w niepożądane lokalizacje.
W konsekwencji wyłączne poleganie na sygnale GNSS do pozycjonowania w czasie rzeczywistym staje się niebezpieczne. Jednostki wojskowe są narażone na utratę możliwości kontrolowania swojej pozycji, zmuszając je do korzystania z przestarzałych metodach nawigacji. Metody te nie tylko wymagają dodatkowego wysiłku i czasu od operatorów, którzy i tak są już obciążeni dużą ilością wykonywanych zadań. Są również mniej dokładne i bardziej podatne na błędy ludzkie. W rezultacie tempo oraz skuteczność operacyjna ulegają pogorszeniu, podczas gdy możliwość przypadkowego ataku przez oddziały sojusznicze niebezpiecznie wzrasta.
Seria systemów nawigacji inercyjnej (INS) Advans firmy Exail pozwala na skuteczną eliminację zagrożenia funkcjonowania systemów GNSS związanego z zagłuszaniem sygnału (jamming) oraz jego imitowaniem (spoofing). System urządzeń INS z serii Advans nie opiera się na żadnych zewnętrznych sygnałach do generowania danych nawigacyjnych. Dzięki czemu jest on odporny na zagłuszenie (jamming) oraz imitowanie (spoofing). Gwarantuje to, że załoga i jej pojazd pozostają na bezpiecznym obszarze i są świadomi swojej faktycznej lokalizacji przez cały czas.
Korzystanie z systemów INS dla skutecznej nawigacji
Seria Advans składa się z trzech różnych modeli systemu INS, z których każdy oferuje inny poziom wydajności. Tym samym zapewniają one możliwość dokładnego pozycjonowania w każdym terenie, z lub bez wykorzystania sygnału GNSS.
Advans Ursa stanowi odejście od tradycyjnych koncepcji nawigacji taktycznej, zapewniając całkowitą niezależność od sygnału GNSS. W przeciwieństwie do urządzeń zależnych od sygnału GNSS – Advans Ursa działa samodzielne, nawigując użytkownika bez żadnych ograniczeń czasowych. Wszelkie zboczenia z kursu można łatwo skorygować, zmieniając położenie systemu INS na mapie. Dzięki doskonałej relacji „koszt-efekt” Advans Ursa jest idealnym rozwiązaniem dla flot liczących kilkaset pojazdów.
Advans Lyra oferuje jeszcze wyższą wydajność i dokładność w nawigacji inercyjnej podczas gdy Advans Vega reprezentuje najwyższą klasę systemów INS dostępnych na rynku.
Advans Vega oferuje nawigację kompatybilną systemami kierowania ogniem w czołgach podstawowych (MBT) czy artyleryjskich wyrzutniach rakietowych.
Seria Advans wyróżnia się bardzo wysoką dokładnością w wielu zakresach. Od krótkich zasięgów prowadzonego ognia aż po największe zasięgi haubic, systemów obrony powietrznej oraz radarów rozpoznania artyleryjskiego. Seria Advans jest niezawodna, zaprojektowana tak, aby wytrzymać pracę nawet w najtrudniejszych warunkach. Systemy pracują w szerokim zakresie temperatur, zapewniając funkcjonalność w dowolnej lokalizacji. Systemy INS są odporne na duże obciążenia użytkowe, w tym silne wstrząsy oraz wibracje. Co więcej, wszystkie krytyczne podzespoły, od żyroskopów światłowodowych po akcelerometry, są produkowane przez firmę Exail we Francji. W związku z tym seria Advans nie zawiera komponentów objętych ograniczeniami ITAR/EAR, podlegając wyłącznie francuskiej kontroli eksportu.