17 sierpnia do niemieckiej bazy lotniczej Nörvenich w pobliżu Kolonii przyleciał komponent powietrzny Korpusu Powietrznego Izraela (Chejl ha-Awir) złożony z sześciu samolotów wielozadaniowych F-16C/D Barak (Block 40), dwóch samolotów tankowania powietrznego Boeing 707-3J6B(KC) Re’em, samolotu dowodzenia i kontroli G550 Eitam (CAEW) oraz samolotu specjalnych misji elektronicznych G550 Shavit (SEMA). Samoloty wezmą udział w ćwiczeniu Blue Wing 2020, które potrwa do 28 sierpnia br.

Izraelskie F-16C/D będą realizować różne scenariusze ćwiczeń wspólnie z niemieckimi samolotami wielozadaniowymi Eurofighter Typhoon

Izraelskie F-16C/D będą realizować różne scenariusze ćwiczeń wspólnie z niemieckimi samolotami wielozadaniowymi Eurofighter Typhoon

 

Izraelczycy stacjonują tymczasowo razem z samolotami Eurofighter Typhoon z 31. Eskadry Lotnictwa Taktycznego Boelcke (Taktisches Luftwaffengeschwader 31, TLG 31) niemieckich wojsk lotniczych (Luftwaffe). Wszystko obywa się w reżimie sanitarnym, związanym z pandemią COVID-19, która ograniczyła wcześniej planowany zakres ćwiczeń. Wcześniej, w czerwcu br. izraelskie samoloty brały udział w międzynarodowym ćwiczeniu MAGDAY.

Trzy F-16C/D należą do 101. Eskadry First Fighter, a pozostałe trzy do 105. Eskadry Scorpion – obie zwykle stacjonują w bazie lotniczej Chacor w Dystrykcie Południowym. Podczas przylotu do Niemiec miały sygnały wywoławcze ATOMI od 1 do 6. Przylot izraelskich samolotów wielozadaniowych został uhonorowany przez dwa Typhoony, a na pokładzie jednego z nich znalazł się gen. Ingo Gerhartz, Inspektor Generalny Luftwaffe. Co warte przypomnienia, to właśnie w bazie Chacor doszło do powodzi 9 stycznia br., w wyniki której 9 samolotów F-16C/D zostało zatopionych (Izrael: Zatopione F-16 naprawione, 2020-06-15).

Oba tankowce B707-3J6B(KC) Re’em (sygnał wywoławczy GIANT1-2-3) należą do 120. Eskadry Desert Giants, natomiast wyspecjalizowane G550 (sygnały wywoławcze GLORY 1 i GLORY 2) do 122. Eskadry Nahshon – obie z bazy lotniczej Newatim na Pustyni Negew, gdzie co ciekawe stacjonują wszystkie izraelskie samoloty wielozadaniowe F-35I Adir (Gotowość drugiej eskadry izraelskich F-35I, 2020-08-11).

Jest to pierwsza w historii wizyta i ćwiczenia izraelskiego lotnictwa wojskowego w Niemczech. Poprzedziły ją niemiecko - izraelskie manewry w Izraelu w listopadzie 2017, powtórzone także dwa lata później / Zdjęcia: Luftwaffe

Jest to pierwsza w historii wizyta i ćwiczenia izraelskiego lotnictwa wojskowego w Niemczech. Poprzedziły ją niemiecko – izraelskie manewry w Izraelu w listopadzie 2017, powtórzone także dwa lata później / Zdjęcia: Luftwaffe

Przylot komponentu poprzedziły ubiegłotygodniowe loty izraelskich samolotów transportowych C-130E/H Karnaf i transportowo-tankujących KC-130H (sygnały wywoławcze IAF133) ze 103. Eskadry Elephants, które przywiozły około 180 członków personelu wojskowego oraz wyposażenie wsparcia.

18 sierpnia odbył się wspólny przelot dwóch F-16, jednego G550 i trzech Typhoonów nad byłym hitlerowskim, niemieckim obozem zagłady KL Dachau, na północ od Monachium w celu upamiętnienia ofiar Holokaustu. Planowany jest także podobny przelot pamięci nad bazą lotniczą Fürstenfeldbruck, gdzie odbyły się ostatnie wydarzenia związane z masakrą izraelskich olimpijczyków w Monachium we wrześniu 1972 przez palestyńskich terrorystów. Warto przypomnieć, że podobny przelot pamięci odbył się 4 września 2003 z udziałem trzech samolotów przewagi powietrznej F-15D Baz nad obozem KL Auschwitz.

Wspólne ćwiczenia niemiecko-izraelskie są wynikiem zeszłorocznej wizyty w Niemczech dowódcy Chel ha-Awir gen. Amikama Norkina. Potwierdzenie tegorocznej edycji ćwiczeń w Niemczech potwierdziły służby prasowe izraelskich wojsk lotniczych 7 sierpnia, a niemieckich 13 sierpnia br. Co ciekawe, gen. Norkin przyleciał na pokładzie samolotu dowodzenia i kontroli G550 Eitam (CAEW). Na jego pokładzie znajdowała się także pierwsza w historii kobieta-dowódca eskadry Chejl ha-Awir, ppłk G.

Zgodnie z komunikatem prasowym Chejl ha-Awir, ćwiczenie ma na celu dalsze zwiększanie zdolności IAF, utrzymywanie gotowości do stawienia czoła różnym scenariuszom oraz dalsze wzmacnianie więzi i współpracy z sojuszniczymi siłami powietrznymi. Kontyngent przetestuje swoje umiejętności w walkach powietrznych, działaniach ziemia-powietrze, eliminacji zagrożeń rakietowych ziemia-powietrze i innych scenariuszach walki na terytorium przeciwnika. 

Biorący udział w ćwiczeniu ppłk A., dowódca 105. Eskadry Scorpion, dodał, że izraelskie samoloty wezmą udział w manewrach w Niemczech po raz pierwszy jako goście, co jest okazją do zaprezentowania umiejętności pilotów oraz poznania technik lotniczych i procedur szkoleniowych w NATO. Warto przypomnieć, że niemieckie Typhoony z bazy Nörvenich brały udział w podobnych ćwiczeniach w macierzystej bazie obu izraelskich eskadr w listopadzie 2019 i 2017 (odpowiednio Blue Flag 2019Blue Flag 2017) (Oblot pierwszego niemieckiego Heron TP, 2020-07-28).