Na zaplanowanych na 28-30 maja br. Międzynarodowych Targach Techniki Wojskowej i Służb Ochrony Porządku IDET 2025 w czeskim Brnie, fińska spółka Patria Oyj zaprezentowała kołowy bojowy wóz piechoty AMV XP 8×8 ze słowacką wieżą EVPU TURRA 30.
Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Prezentowany pojazd nosi oznaczenie w Słowacji jako Vydra i po raz pierwszy został zaprezentowany publicznie 24 lipca 2024.
Przypomnijmy, że 30 sierpnia 2022 podpisano umowę międzyrządową o wartości 447 mln EUR (wówczas 2,07 mld zł) na dostawę do 2027 łącznie 76 egzemplarzy Patria AMV XP 8×8 w następujących wariantach i liczbie: 60 bojowych wozów piechoty (BWP) ze zdalnie sterowaną wieżą EVPU TURRA 30 z lokalnie opracowaną 30-mm armatą automatyczną GTS-30/N przez spółkę ZTS-Special, 10 ambulansów (AMB) i 6 pojazdów dowodzenia (CP).
EVPU TURRA 30 została też uzbrojona w 7,62-mm karabin maszynowy PKT (zapas 600 sztuk amunicji) i dwie wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M113 Konkurs (w kodzie NATO AT-5 Spandrel), opracowaną przez lokalny przemysł. Alternatywnie, oferowano możliwość integracji wieży z armatą Mk 44 Bushmaster II, km FN Minimi i ppk Spike.
Opracowano też zmodernizowany wariant wieży, TURRA 30-SA, który otrzymał głowicę optoelektroniczną, radar i system wykrywania ognia, dzięki czemu jest w stanie używać amunicji elektronicznie programowalnej zwiększając jej skuteczność w walce z bezzałogowymi statkami powietrznymi. Z kolei na IDET 2025 zaprezentowano kolejną modyfikację wieży – TURRA 30 V10.
Montaż końcowy wszystkich pojazdów odbywa się na Słowacji w zakładach KONŠTRUKTA-Defence, dzięki transferowi technologii Patria Land Oyj, dzięki czemu zaangażowanie lokalnego przemysłu przekracza 43% wartości umowy. Był to jeden z podstawowych wymogów warunków umowy w powtórzonym przetargu na pojazdy Vydra 8×8, ogłoszonym w 2021.
Oprócz tego realizowany jest plan Patria Land Oyj dotyczący przeniesienia produkcji niektórych komponentów pojazdów na Słowację. Przeniesieniem mocy produkcyjnych na Słowację zajmuje się spółka CSM Industry w Tisovcu. Aby zdobyć niezbędny know-how, spółka zaangażowała się już w produkcję pierwszych pojazdów w Finlandii. Docelowo w proces montażu zaangażowanych ma być 40 lokalnych spółek.
AMV XP 8×8
AMV XP (eXtra Payload, eXtra Performance, eXtra Protection), który zaprezentowano po raz pierwszy w 2013, jest cięższą i zmodernizowaną wersją kto AMV (XC-360P). Nowy pojazd wyposażono w 612-konny silnik wysokoprężny Scania DC13 o pojemności skokowej 12,7 l, automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife i układem chłodzenia Ametek 450 kW, większe koła 16.00R20 z centralnym pompowaniem i wkładkami Hutchinson Run Flat oraz hydropneumatyczne zawieszenie z regulowanym prześwitem. Charakteryzuje się zwiększoną ładownością do 15 t i maksymalną masą bojową 32 t. Wzmocniono strukturę kadłuba, wspornika zawieszenia, wałów napędowych, układ zawieszenia i piasty kół.
Oprócz Słowacji wóz Patria AMV XP został jak dotąd wybrany także przez Japonię (która od września rozpocznie produkcję licencyjną), a ostatnio Słowenię. Wcześniej, AMV XP był bezskutecznie oferowany Zjednoczonym Emiratom Arabskim (z wieżą z BMP-3) w wydłużonej w wersji AMV XP L, Australii w programie Mounted Combat Reconnaissance Capability Land 400 Phase 2 (gdzie wybrano Boxer CRV) czy Bułgarii (gdzie wybrano ICV Stryker). Był też oferowany Polsce jako Rosomak XP dla programu Serwal.
8 maja br. półka joint venture EuroTrophy GmbH z siedzibą w Niemczech informowała, że nawiązała partnerstwo z Patria Oyj w celu integracji systemu ochrony aktywnej pojazdów (ASOP) hard-kill typu Trophy z AMV XP 8×8, a pierwszy pojazd demonstracyjny został zaprezentowany przedstawicielom wybranych państw w marcu br. na wydarzeniu Arctic Event 2025.