Podczas międzynarodowej wystawy lotniczej Farnborough International Airshow 2022 w Wielkiej Brytanii (18-22 lipca br.), konsorcjum Eurofighter wraz ze spółką Leonardo Aircraft, na zorganizowanym dla polskich mediów briefingu, ogłosili chęć zaproszenia Polski do programu samolotu wielozadaniowego Typhoon.
Konsorcjum Eurofighter jest gotowe zaoferować Polsce dostarczenie najnowszych Typhoonów (Tranche 3)
Polska została zaproszona do dołączenia do klubu tego niezwykłego partnerstwa, które teraz pracuje nad tym, czym jest i będzie przez następną dekadę najbardziej efektywna platforma łącząca myśliwce nowej generacji – powiedział Magazynowi Militarnemu MILMAG rzecznik prasowy konsorcjum w dniu 28 lipca. Partnerstwo, które może zapewnić Polsce pełny dostęp do zdolności powietrznych, pełną suwerenność narodową i wykwalifikowane zaangażowanie polskiego przemysłu (w jakości, a nie tylko w ilości) – dodał.
Jak dowiedział się Magazyn Militarny MILMAG, konsorcjum Eurofighter jest gotowe zaoferować Polsce natychmiastowe dostarczenie najnowszych Typhoonów (Tranche 3), które wzmocniły by lotnictwo Sił Powietrznych RP wraz z amerykańskimi F-35A Lightning II.
Być może więcej się dowiemy XXX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach na początku września br. Europejskiej ofercie ma towarzyszyć propozycja współpracy przemysłowej. Według przedstawicieli konsorcjum Eurofighter, po przystąpieniu do programu Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 w Łodzi i Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 3 w Dęblinie mogą zostać zaproszone do wejścia do globalnego łańcucha dostaw programu.
Podczas briefingu zaprezentowano możliwości najnowszego radaru z ruchomą anteną AESA typu Captor-E Scan Mk 2 (ECRS Mk 2), dzięki któremu piloci mają mieć znacznie rozszerzone pole obserwacji, zasięg wykrywania celów oraz możliwość prowadzenia walki radioelektronicznej
Oczekuje się, że w ramach propozycji, piloci Sił Powietrznych RP zostaną zaproszeni do dołączenia do sieci użytkowników NATO Typhoon. Umożliwia ona udostępnianie danych operacyjnych, w tym charakterystyk potencjalnie wrogich samolotów oraz radarów. Jak podkreślają przedstawiciele koncernu Eurofighter jest to szczególnie istotne w obecnej sytuacji geopolitycznej, zwłaszcza na wschodniej flance NATO.
W Farnborough zaprezentowano również najnowszy hełm Scorpion z wyświetlaczem Striker II HMD. Pozwala on na zobrazowanie na przyłbicy hełmu nie tylko danych dotyczących parametru lotu, ale również obrazu przesyłanego z zasobników obserwacyjnych samolotu. Obraz jest wyświetlany w kolorze i wysokiej rozdzielczości zarówno w trybie dziennym jaki dostosowanym do wykorzystania noktowizji / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski
Jak dowiedział się Magazyn Militarny MILMAG, samoloty Eurofighter Typhoon oferowane Siłom Powietrznym RP mogą być wyposażone w najnowszy radar z anteną ze skanowaniem elektronicznym AESA typu Captor-E Scan Mk 2 (ECRS Mk 2) z możliwością prowadzenia walki elektronicznej, system samoobrony przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi za pomocą radiolokatora Leonardo Preatorian DASS (Defensive Aids Sub-System) oraz amerykańskie i europejskie systemy uzbrojenia, w tym produkcji konsorcjum MBDA: pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor, pociski rakietowe klasy powietrze-ziemia SPEAR (Capability 3), pociski przeciwradiolokacyjne SPEAR-EW lub manewrujące Storm Shadow/SCALP (Miliardy na modernizację brytyjskich Eurofighter Typhoon, Wielka Brytania zamawia pociski MBDA SPEAR, DSEI2019: Przeciwradiolokacyjny SPEAR-EW).