Na odbywających się w dniach 17-21 czerwca w centrum ekspozycyjnym Paris-Nord Villepinte targach Eurosatory 2024, spółka AMZ-Kutno zaprezentowała po raz pierwszy w Paryżu prototyp pojazdu Bóbr-3. Na jego podwoziu opracowano Lekki Opancerzony Transporter Rozpozniania (LOTR) dla Wojska Polskiego dla programu Kleszcz, w ramach którego 28 lutego br. Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę ramową na dostawę 286 pojazdów.
Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
LOTR Kleszcz był rozwijany na podstawie umowy z 2013 zawartej pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) a konsorcjum polskich podmiotów, w skład którego weszły: AMZ-Kutno (lider), Wojskowy Instytut Łączności, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia (WITU) oraz Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii (WIChiR).
Bóbr-3 wyposażono w 6-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 7200 cm3 i mocy 240 kW w układzie power-packa z normą spalania EURO 3, automatyczną skrzynię biegów oraz napęd na wszystkie koła i niezależne zawieszenie. Pojazd ma 6,9 m długości, 2,38 m wysokości i 2,5 m szerokości. Prześwit wynosi 400 mm, masa waha się od 12 do 14 t (w zależności od wersji opancerzenia, dopuszczalna masa całkowita to 15,6 t), a zasięg to 600 km. Prędkość maksymalna podczas przemieszczania się po drogach utwardzanych wynosi 90 km/h przy zasięgu 600 km, natomiast prędkość pływania wynosi 7 km/h. Pojazd przystosowany jest do brodzenia oraz pokonywania przeszkód wodnych, w tym rzek o nurcie do 1,1 m/s.
Bóbr-3 może zapewniać ochronę balistyczną na poziomie 2 i 3 według STANAG 4569, a w zakresie minoodporności na poziomie 2A. Dodatkowe panele opancerzenia zwiększą osłonę do poziomu 3. Konstrukcja pojazdu jest modułowa. Wyposażono go w drzwi boczne dla każdego miejsca znajdującego się przy ścianie pojazdu, a także trzy włazy ewakuacyjne, co umożliwia sprawną i bezpieczną ewakuację załogi z pojazdu, zarówno w przypadku działań taktycznych, jak i ewakuacji technicznej.
Zasadniczymi elementami wchodzącymi w skład lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego są m.in. systemy: rozpoznania – wyposażony w taktyczny radar rozpoznania pola walki i głowicę optoelektroniczną, łączności – zapewniający równoczesną łączność pomiędzy pojazdami LOTR, śmigłowcami oraz przełożonymi do szczebla batalionu, uzbrojenia (zdalnie sterowany system uzbrojenia) – wyposażony w karabiny maszynowe WKM-B kal. 12,7 mm i UKM kal. 7,62 mm, filtrowentylacji, klimatyzacji oraz detekcji i ochrony przed bronią masowego rażenia, a także sprzężony z wyrzutnią granatów dymnych system ochrony przed opromieniowaniem wiązką lasera.
Pojazd został zaprojektowany w dwóch wariantach, tj. w wariancie lekkim (pływającym) z niższym poziomem ochrony i wariancie ciężkim (niepływającym) z wyższym poziomem ochrony.
W ramach programu LOTR Kleszcz, MON chciał początkowo zakupić 244 pływające, rozpoznawcze, opancerzone pojazdy kołowe 4×4 z niezależnym zawieszeniem, które zastąpią obecnie użytkowane pojazdy BRDM-2. Program uruchomiony w 2013, którego wartość oceniano wówczas na 1,2 mld zł. W sierpniu 2021 prototyp trafił na testy do 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej.
LOTR Kleszcz ma być też pojazdem bazowym dla transportera rozpoznania skażeń chemicznych, biologicznych i promieniotwórczych (TRSK). Na kieleckich targach MSPO 2019, AMZ-Kutno zaprezentowała prototyp kołowego niszczyciela czołgów na bazie pojazdu Bóbr-3.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.