Przejdź do serwisu tematycznego

Dywersanci podpalili samolot pasażerski Ministerstwa Obrony Rosji

Główny Zarząd Wywiadu Ministerstwa Obrony Ukrainy opublikował nagranie wideo z bazy lotniczej Orenburg-2 przedstawiający pożar wojskowego samolotu pasażerskiego Tu-134A przeznaczonego do przewozu urzędników Ministerstwa Obrony Rosji.

W poniedziałek, 14 października 2024, Główny Zarząd Wywiadu Ministerstwa Obrony Ukrainy (HUR MO) opublikował nagranie wideo z bazy lotniczej Orenburg-2 przedstawiający pożar wojskowego samolotu pasażerskiego Tu-134A przeznaczonego do przewozu urzędników Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej.

Tu-134A Zdjęcie: Papas.Dos via Wikimedia Commons

Do zdarzenia miało dojść w nocy z soboty na niedzielę (12-13 października br.). Na  nagraniu wideo widać płomienie w pobliżu przedniej goleni zaparkowanego samolotu. Nie jest znana skala zniszczeń.

Samolot należał do 114. Berlińskiego Pułku Lotnictwa Transportowego odznaczonego Orderem Pułku Kutuzowa, stacjonującego w 6956. Bazie Lotniczej, zwanej też Orenburg-2, położonej 6 km na południowy zachód od Orenburga, w zachodniej Rosji, niedaleko granicy z Kazachstanem. Pułk wchodzi w skład 12. Mgińskiej Wojskowej Dywizji Lotnictwa Transportowego odznaczonej Czerwonym Sztandarem z dowództwem w bazie lotniczej Twer-Migałowo.

Oczywiście HUR MO nie poinformował o przyczynie pożaru, ale nie trudno domyślić się, że jest efektem dywersji. Pułk zajmuje się bowiem transportem urzędników Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej. Na wyposażeniu ma także cięższe samoloty transportowe Ił-76MD i średnie An-12.

Zniszczonym egzemplarzem jest prawdopodobnie jeden z sześciu zbudowanych Tu-134A-3M (o nr 65721, 65723, 65724, 65917, 65928, 65930) do przewozu VIP, przebudowanych z wersji Tu-134Sz (przeznaczonej do szkolenia nawigatorów lotnictwa strategicznego)

Choć samoloty pasażerskie Tu-134A, uznawane obecnie za przestarzałe, miały zostać wycofane zgodnie z planami ówczesnego prezydenta Dmitrija Miedwiediewa w 2012, to ostatecznie tak się nie stało (podobnie jak nowsze Tu-154B-2/M). Zgodnie z danymi World Air Forces 2024, MO FR użytkowało do zadań transportowych jeszcze 5 Tu-134A-3M i 2 Tu-154B-2/M. Oprócz tego aż 43 Tu-134UBL/UBL-Sz ma być nadal używanych do szkolenia pilotów lotnictwa strategicznego i morskiego.

Poza Rosją, dwa samoloty Tu-134A są używane przez północnokoreańskie linie lotnicze Air Koryo, a Ministerstwo Obrony Republiki Białoruś używa co najmniej jednego Tu-134AK.

Źródło: HUR MO

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X