W czwartek, 28 marca, włoska spółka stoczniowa Fincantieri – Cantieri Navali Italiani poinformowała, że podpisała umowę o wartości 1,18 mld EUR (5,09 mld zł) z Ministerstwem Obrony Indonezji na dostawę dwóch wielozadaniowych fregat rakietowych typoszeregu PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura). Będzie to pierwszy użytkownik eksportowy tych okrętów, pochodzących z pulu 7 zamówionych pierwotnie przez Włochy jako typ Thaon di Revel (Wodowanie pierwszej fregaty PPA).
Zdjęcie: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani
Umowa została podpisana przez dyrektora wykonawczego i zarządzającego Fincantieri – Cantieri Navali Italiani, Pierroberto Folgiero oraz przez przedstawicieli indonezyjskiego Ministerstwo Obrony w obecności Dario Deste, dyrektora generalnego działu okrętów spółki.
Umowa jest częścią partnerstwa strategicznego pomiędzy resortami obrony Włoch i Indonezji. Co istotne, aby przyspieszyć realizację kontraktu, władzom w Dżakarcie sprzedano okręty nr 4 i 5 pierwotnie zbudowane dla Włoch, a więc Marcantonio Colonna (P 433) i Ruggiero di Lauria (P 435), zwodowane odpowiednio 26 listopada 2022 i 10 października 2023.
W lipcu 2023 wizytę portową w Indonezji złożył Francesco Morosini (P 431), drugi okręt typoszeregu PPA w konfiguracji Light.
W ramach umowy Fincantieri będzie głównym wykonawcą i będzie koordynować prace innych partnerów przemysłowych, w tym Leonardo, w celu dostosowania systemu walki okrętów do wymogów indonezyjskich i świadczenia powiązanych usług logistycznych. Strony określą odpowiednie umowy zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym dotyczącymi transakcji między podmiotami powiązanymi.
Zdjęcie: Marynarka Wojenna Włoch (Marine Militare)
Pierroberto Folgiero powiedział:
Umowa ta jest kamieniem milowym dla rozwoju strategicznego partnerstwa między naszą Grupą a Indonezją. Uważamy to za pierwszą z wielu znaczących możliwości współpracy z indonezyjskim Ministerstwem Obrony, zgodnie z długoterminowym podejściem partnerskim dzięki strukturalnemu wsparciu naszych instytucji, poczynając od Ministerstwa Obrony i Włoskiej Marynarki Wojennej. Azja Południowo-Wschodnia to region o kluczowym znaczeniu geopolitycznym, w którym Fincantieri dąży do wzmocnienia swojej obecności, zgodnie z definicją zawartą w biznesplanie.
143-metrowe okręty w konfiguracji Full wypierają 6270 t, natomiast Light+ wypierają 5880 t. Układ napędowy typu CODAGOL (COmbined Diesel And Gas Or eLectric) składa się z jednej turbiny gazowej TAG General Electric/Avio LM2500+G4 o mocy 32 000 kW (43 000 KM), dwóch silników wysokoprężnych MTU 20V 8000 M91L o mocy 10 000 kW (13 000 KM) każdy, dwóch generatorów wysokoprężnych MAN GenSets 12V175D-MEM o mocy 1 640 kW (2 200 KM) każdy, dwóch zapasowych generatorów wysokoprężnych Isotta Fraschini 16V170C2ME, dwóch silników elektrycznych o mocy 1 350 kW każdy i jednego pędnika o mocy 550 kW (740 KM). Moc przenoszona na dwa wały napędowe i śruby zapewni prędkość maksymalną 31,6 w. i zasięg 5500 mil morskich. Załoga liczy 171 oficerów i marynarzy z możliwością zaokrętowania dodatkowych 30 ludzi. Okręty są zdolne do przenoszenia jednego śmigłowca AW101 lub dwóch SH90 (NH90).
W zależności od konfiguracji dzięki modułowej konstrukcji, okręty są standardowo wyposażone lub przystosowane do montażu różnego typu uzbrojenia, w tym pionowych wyrzutni rodziny SYLVER dla pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych Aster 15 i Aster 30 Block 1NT oraz pocisków manewrujących MdCN, jak również wyrzutni pocisków przeciwokrętowych TESEO Otomat Mk2 i torped ZOP. Wszystkie są ponadto uzbrojone w armaty automatyczne 127 mm/64 OTO Melara Vulcano i 76 mm/62 OTO Melara Strales, a także 25 mm/80 armaty automatyczne, 12,7-mm karabiny maszynowe i nieśmiercionośną broń akustyczną. Light+ są wyposażone w radary dozoru powietrznego pasma C, podczas gdy wariant Full otrzymał radary pasma C, jak i X typu SPS-732 (RAN 30X/I).