31 stycznia br. amerykańska spółka Silent Arrow (wchodząca w skład Yates Electrospace Corporation) poinformowała o debiucie operacyjnym w sojuszniczych siłach zbrojnych państwa na Bliskim Wschodzie autonomicznego, szybującego bezzałogowca transportowego GD-2000.
Amerykańska spółka Silent Arrow poinformowała o debiucie operacyjnym w sojuszniczych siłach zbrojnych bezzałogowca transportowego GD-2000
Dwa jednorazowe statki powietrzne zostały zrzucone z ładowni dwóch samolotów transportowych C-130 Hercules i dostarczyły ładunki o masie 465 kg (1055 funtów) każdy w środowisku pustynnym. Masa całkowita każdego z nich wyniosła 689 kg (1520 funtów) – przy czym maksymalna dopuszczalna masa wynosi 907 kg (2000 funtów), a ładowność 740 kg (1631 funtów). Pojemność komory ładunkowej wynosi 0,73 m sześcienne (26 stóp sześciennych).
Przy zrzucie z samolotu transportowego z pułapu 7620 m (25 tys. stóp) GD-2000 może lotem ślizgowym dolecieć na odległość 74 km (25 mil morskich), a w przypadku zrzutu ze śmigłowca transportowego na odległość prawie 28 km (15 mil morskich). Spółka prowadzi testy integracyjne z samolotami C-130, C-17A, zmiennowirnikowcami V-22 oraz śmigłowcami CH-53 i UH-1H m.in. Na mocy umowy z Dowództwem Operacji Specjalnych US SOCOM z 2019.
Bezzałogowce szybowce GD-2000 zostały dostarczone w ramach umowy o wartości 1,5 mln USD (6,03 mln zł) i dostawy nieujawnionej liczby egzemplarzy mają zakończyć się w 2023. Spółka ma zamówienia na tysiące bezzałogowców, z których dla odbiorcy na Bliskim Wschodzie dostarczono dotąd 12 GD-2000 Block I, a kolejne 15 znajduje się w produkcji w zakładach Silent Arrow w Irvine w Kalifornii i zostaną wysłane do odbiorcy w pierwszej połowie 2022. Do tej pory zbudowano 45 egzemplarzy w ramach produkcji małoseryjnej (LRIP), a po 2023 jest planowane uruchomienie produkcji wielkoseryjnej (FRP).
Dwa jednorazowe statki powietrzne zostały zrzucone z ładowni dwóch samolotów transportowych C-130 Hercules i dostarczyły ładunki o masie 465 kg każdy w środowisku pustynnym / Zdjęcia: Silent Arrow
Chip Yates, założyciel i dyrektor generalny spółki Silent Arrow, powiedział:
Gdy przygotowujemy się do produkcji wielkoseryjnej, zachęcające jest postrzeganie rządów sojuszniczych jako entuzjastycznie nastawionych do nowych możliwości, jakie Silent Arrow wnosi do sił zbrojnych, tak jak było to w siłach zbrojnych USA. Do tej pory uzyskaliśmy umowy na dostawy do 37 państw i ciężko pracujemy, aby GD-2000 stał się światowym standardem zrzutów logistycznych.
Jak informuje producent, GD-2000 może miękko i łagodnie wylądować w odległości maksymalnie 100 m od wskazanego miejsca wskazanej destynacji. Ponadto, koszt prowadzenia operacji dostarczania ładunków jest o połowę mniejszy, niż w przypadku klasycznego, wspomaganego sygnałem GPS systemu wsparcia zrzutów spadochronowych JPADS (Joint Precision Air Drop System), który znajduje się obecnie w służbie amerykańskich siłach zbrojnych, a odległość na jaką można wysłać ładunek jest większa około 2,5 razy.
GD-2000 został zaprojektowany jako następca systemu JPADS w Korpusie Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), a w ofercie znajduje się wariant szerokokadłubowy GD-2000 WB (Wide Body) o pojemności aż 3,96 metra sześciennego (140 stóp sześciennych) i ładowności ponad 680 kg (1500 funtów), a także wariant pomniejszony SA-PGB (Silent Arrow Precision Guided Bundle) o pojemności 0,215 m sześciennego (7,6 stopy sześciennej) i ładowności niemal 160 kg (350 funtów). Spółka oferuje też wariant napędowy ER-2000, wyposażony w silnik elektryczny o mocy 180 KM, która jest przenoszona na śmigło pchające. Statki są wyposażone w dwie pary składanych skrzydeł.
Spółka prowadzi też działania marketingowe w celu zaoferowania tych rozwiązań na rynku cywilnym i rządowym, w celu wsparcia operacji humanitarnych i pomocy w przypadku katastrof naturalnych i przemysłowych (Jednorazowy LG-1K dla USMC).