W czwartek, 23 października 2025, Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) poinformował, że zawarł 6-letnią umowę ramową ze spółką Flensburg Technology Systems GmbH (FTS) na dostawy maksymalnie 200 lekkich powietrznodesantowych wozów bojowych (le LL EGF) i lekkich powietrznodesantowych wozów wsparcia (le LL UstgFzg) o kryptonimie TAHR.
Zdjęcie i grafika: Flensburg Technology Systems GmbH
Zakup został zatwierdzony przez komisję budżetową (Haushaltsausschuss) parlamentu (Bundestagu), 8 października.
Pojazd w dwóch konfiguracjach został zaprojektowany zgodnie z wymogami niemieckich sił specjalnych KSK (Kommando Spezialkräfte). Bazą dla obu jest platforma terenowa, zdolna do transportu drogą powietrzną, nieosłonięta, dwuosiowa z otwartym nadwoziem i masą całkowitą 3,2 tony.
Pojazdy desantowe są zamawiane w dwóch wariantach: powietrznodesantowych wóz bojowy (Luftlande-Einsatz-/Gefechtsfahrzeugen) z wymiennym uzbrojeniem (np. 12,-7mm karabin maszynowy mm czy 40-mm granatnik automatyczny) i wyposażeniem dostosowanym do konkretnych misji, przeznaczony do różnych profili operacyjnych ze względu na swoją wszechstronność oraz lekki powietrznodesantowy wóz wsparcia (Luftlande-Unterstützungsfahrzeugen), który może być dodatkowo wykorzystywany do transportu zaopatrzenia.
Jörg Kamper, prezes zarządu Flensburg Technology Systems GmbH powiedział:
Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego długoterminowego projektu realizowanego z Bundeswehrą. Z niecierpliwością czekamy na realizację tego programu z KSK i jesteśmy przekonani, że nasz pojazd stanowi optymalne rozwiązanie nie tylko dla Bundeswehry, ale także dla innych międzynarodowych sił specjalnych. Dzięki terminowym dostawom systemów pojazdów przyczyniamy się bezpośrednio do przyszłej gotowości operacyjnej niemieckich sił zbrojnych i KSK.
Według informacji niemieckiego portalu branżowego Hartpunkt, pierwsza umowa wykonawcza o wartości ok. 30 mln EUR obejmie 40 le LL EGF i 14 le LL UstgFzg (spośród 150 le LL EGF i 50 le LL UstgFzg). Dostawy rozpoczną się z końcem 2028.
TAHR ma wywodzić się pojazdów terenowych typu ZD, z rodziny Z, obejmującej także Zibar i Z-MAG, opracowanych pierwotnie przez izraelską Ido OffRoad Center (IORC), a obecnie produkowaną przez spółkę Elta Systems, wchodzącą w skład IAI (Israel Aerospace Industries). Dopuszczalna masa całkowita ZD wyposażonego w 2,4-litrowy silnik Ecotec lub 2,8-litrowy silnik wysokoprężny wynosi 3,1 tony, przy czym masa własna wynosi 1,6 tony.
Czytaj także:

