16 listopada br. izraelskie spółki Elbit Systems i Roboteam zaprezentowały wielozadaniowy bezzałogowy pojazd naziemny ROOK 6×6 klasy UGV (Unmanned Ground Vehicle), zdolny do autonomicznego działania oraz przenoszenia różnych ładunków (Bezzałogowy Jaguar w izraelskiej armii).
Izraelskie spółki Elbit Systems i Roboteam zaprezentowały wielozadaniowy bezzałogowy pojazd naziemny ROOK 6×6, zdolny do autonomicznego działania / Zdjęcia: Roboteam
ROOK 6×6 powstał w oparciu o doświadczenie spółki Roboteam, która w 2016 zaprezentowała robota PROBOT 4×4, testowanego w kilku państwach, w tym w USA, Francji, Izraelu czy Wielkiej Brytanii. Nowy robot charakteryzuje się modułową skrzynią ładunkową, która pozwala na integrację różnych typów wyposażenia, a także wymianę komponentów w terenie. Wyposażono go również w bezdętkowe koła, które są coraz popularniejszym trendem w tego typu pojazdach (Korea: Testy robotycznego I-MPUGV).
Sterowanie pojazdem odbywa się za pomocą uniwersalnej konsoli ROCU-7 z 7-calowym wyświetlaczem i wbudowanej aplikacji TORCH-X RAS (Robotic and Autonomous), która zapewnia mu także pełną gamę funkcji autonomicznych. Pojazd charakteryzuje się dużą zdolnością do skutecznego pokonywania trudnego terenu, zarówno w dzień, jak i w nocy, do dostarczania zapasów, ewakuacji rannych, wykonywania misji wywiadowczych (dzięki wykorzystaniu 4-wirnikowego bezzałogowca Thor) i działania jako zdalny system uzbrojenia (Korea Płd. testuje robotycznego HR-Sherpa).
ROOK 6×6 ma 2,7 m długości, 1,2 m wysokości, 1,6 m szerokości oraz prześwit 0,24 m. Zarówno masa własna, jak ładowność pojazdu wynoszą po 1,2 t. Napęd hybrydowy zapewnia mu prędkość do 30 km/h i do 8 godzin pracy, ale pojazd może być holowany przez inny z maksymalną prędkością do 80 km/h. Może pokonywać przeszkody terenowe o wzniesieniu wynoszącym do 60%. Maksymalny zasięg łączności (szyfrowanej IP, datalink MESH) od konsoli/tabletu operatora wynosi 1000 m. Pojazd wyposażono w oświetlenie LED do jazdy nocnej i kamery dzienno-nocne HD, zapewniające pokrycie obrazu w zakresie 360 stopni wokół pojazdu (Hanwha zakończyła prace nad bezzałogowym USV 6×6).