11 lutego europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o podpisaniu umowy z Generalną Dyrekcją ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) przy ministerstwie sił zbrojnych Francji na dostawę dla marynarki wojennej (Marine Nationale) 11 zestawów liczących 22 bezzałogowe statki latające (bsl) o napędzie elektrycznym Aliaca klasy mini, produkowane przez spółkę-córkę Survey Copter (Trzysta mikro bsl dla francuskich sił zbrojnych, 2021-01-13).
Airbus Defence and Space dostarczy francuskiej marynarce wojennej 22 elektryczne bezzałogowce Aliaca, produkowane przez spółkę-córkę Survey Copter. Powstała ona w 1999, projektując i budując bezzałogowce klasy mini. W 2011 została zakupione przez Airbus Defence and Space
Bezzałogowce w wersji morskiej wraz z systemami sterowania zostaną dostarczone w ramach programu SMDM (Systèmes de Mini Drones aériens embarqués pour la Marine), wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym w latach 2021-2023.
Aliaca ma 2,2 m długości, 3,6 m rozpiętości skrzydeł o 16 kg maksymalnej masy startowej (w tym 1,1 kg to ładunek użyteczny). Statek jest wystrzeliwany za pomocą katapulty, a czas przygotowania do startu przez dwóch operatorów trwa 15 minut. Bezzałogowiec jest w stanie pozostawać w powietrzu przez 3 godziny i przebyć maksymalny dystans do 50 kilometrów (27 mil morskich). Jest wyposażony w stabilizowaną głowicę optoelektroniczną GX-5 z terminalem wideo RVT (Remote Video Terminal).
Bsl jest zdolny do automatycznego lotu (autopilot) i przesyłania danych obrazowych szyfrowanym łączem za dnia i w nocy w czasie rzeczywistym do stacji kontrolnej operatora na pokładzie okrętu, a także identyfikacji jednostek nawodnych dzięki obrazom uzyskanym przez czujniki pokładowe za pomocą bazy danych morskiego Systemu Automatycznej Identyfikacji (AIS, Automatic Identification System).
Aliaca ma 2,2 m długości, 3,6 m rozpiętości skrzydeł o 16 kg maksymalnej masy startowej / Zdjęcie i Grafika: Airbus Defence and Space
Aliaca jest dostosowana jest do prowadzenia wielu rodzajów misji z pokładów okrętów, w tym zwiadu i rozpoznania sytuacji taktycznej, kontroli nielegalnych operacji na morzu, poszukiwań i ratownictwa morskiego, monitorowania ruchu jednostek nawodnych, wykrywania zanieczyszczeń, śledzenia wszelkich podejrzanych zachowań i kontroli obszarów przybrzeżnych.
Dzięki niewielkiej powierzchni potrzebnej do rozlokowania katapulty, bsl Aliaca może być użytkowany z pokładów wielu typów okrętów, z ich lądowisk rufowych/dziobowych dla śmigłowców lub innych powierzchni płaskich. Użytkowanie nie wymaga poważnych modyfikacji na pokładach jednostek nawodnych, ani konieczności przechowywania paliwa lotniczego.
Aliaca jest rezultatem dziesięciu lat prac badawczo-rozwojowych i prób na pokładzie okrętów nawodnych, dzięki czemu bsl jest odporny na korozyjne działanie soli w środowisku morskim oraz dostosowany do ograniczeń z zakresu pokładowych oddziaływań elektromagnetycznych. Ponadto, bsl jest wielokrotnego użytku, gdyż lądowanie odbywa się za pomocą zautomatyzowanego urządzenia, które łapie bsl w sieć i bezpiecznie sprowadza na pokład (Insitu dostarczy ponad 170 bsl, 2019-06-30).