W poniedziałek, 27 stycznia 2025, amerykańska spółka Textron Aviation Inc. (część Textron Inc.) poinformowała, że dostarczy spółce joint venture SkyAlyne Canada Limited Partnership (złożonej z CAE Inc. i KF Aerospace) siedem turbośmigłowych samolotów szkolnych Beechcraft King Air 260 na potrzeby programu szkoleń pilotów królewskich kanadyjskich wojsk lotniczych (Royal Canadian Air Force RCAF) o kryptonimie Future Aircrew Training (FAcT).
Zdjęcie: Textron Aviation Inc.
Umowa o nieujawnionej wartości zakłada rozpoczęcie dostaw samolotów, z zakładów spółki w Wichita w Kansas, pierwszej połowie 2028 w konfiguracji uzgodnionej z zamawiającym i użytkownikiem. Zastąpią taką samą liczbę dzierżawionych starszych samolotów cywilnych Beechcraft King Air C-90B, na których od 2005 konsorcjum KF Defence Programs (wcześniej znane jako Allied Wings), część KF Aerospace, realizuje szkolenia pilotów RCAF.
Jesteśmy zaszczyceni, że wybrano King Air 260, tym razem, aby spełnić potrzeby szkoleniowe RCAF w zakresie samolotów wielosilnikowych — powiedział Bob Gibbs, wiceprezes działu Special Missions Sales w Textron Aviation Inc. King Air 260 ulepszy program szkolenia na samolotach wielosilnikowych, zapewniając średniozaawansowaną i zaawansowaną platformę szkoleniową dla pilotów eskadr liniowych RCAF w zakresie lotnictwa transportowego, patrolowego lotnictwa morskiego i misji poszukiwawczo-ratowniczych. Wraz z zamówieniem Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, King Air 260 staje się wojskowym samolotem szkoleniowym dla wielu pokoleń aspirujących pilotów.
Specyficzne wymagania dla programu FAcT obejmują fabryczne wyposażenie kabiny pilotów z oświetleniem kompatybilnym z goglami noktowizyjnymi, waveformu taktycznego układu nawigacji TACAN, symulacji kątów natarcia (AOA), radiostacji V/UHF, cyfrowego systemu audio, monitorowania pracy silników, wsparcia eksploatacji opartego o bieżący stan, fotel obserwatora/skoczka, fotele pasażerskie i pełnotwarzowe maski tlenowe.
SkyAlyne z radością włącza Beechcraft King Air 260 do programu FAcT. To samolot nowej generacji zbudowany na platformie o sprawdzonej historii niezawodności i wydajności — skomentował Kevin Lemke, starszy dyrektor wykonawczy SkyAlyne. W SkyAlyne jesteśmy zobowiązani do dostarczenia wiodącego na świecie programu szkoleniowego dla RCAF i dziękuję zespołom Textron Aviation i KF Aerospace za ich wsparcie.
Przypomnijmy, że podczas zaplanowanych na 29-30 maja 2024 targów CANSEC 2024 w Ottawie, organizowanych przez stowarzyszenie CADSI (Canadian Association of Defence and Security Industries), Ministerstwo Obrony Narodowej Kanady ogłosiło plany zakupu samolotów szkolnych Grob G120TP, Pilatus PC-21, Beechcraft King Air 260 i De Havilland Dash 8-400 oraz śmigłowców Airbus H135 w 25-letnim programie Future Aircrew Training (FAcT) wartym 11,2 mld CAD (wówczas 32,37 mld zł). Umowy na 19 samolotów PC-21 i 19 śmigłowców H135 zawarto, odpowiednio, 28 listopada i 4 listopada. Z kolei trzy Dash 8-400 zamówiono 21 stycznia br.
25-letni program FAcT zapewni usługi szkoleniowe dla załóg RCAF, aby pomóc utrzymać zdolności operacyjne tego rodzaju sił zbrojnych Kanady.
Jak wspomniał Bob Gibbs z Textron Aviation Inc., samoloty King Air 260 weszły na wyposażenie US Navy w ramach programu METS (Multi-Engine Training System) pod nazwą T-54A Marlin II. 14 listopada ub. r. zamówiono trzecią partię liczącą 26 egzemplarzy, zwiększając ich liczbę do 50 z 64 planowanych. Zastępują one samoloty szkolne T-44C Pegasus, bazujące na Beechcraft King Air 90.
https://twitter.com/TextronAviation/status/1883878933227024452