W czwartek, 10 kwietnia 2025, brytyjska spółka Babcock International Group poinformowała, że otrzymała umowę CIP (Capability Insertion Period) o wartości około 65 mln GBP (321,88 mln zł) od Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii na dozbrojenie pięciu planowanych fregat rakietowych nowej generacji typu 31 Inspiration, z których pierwsze trzy są w budowie.
Zdjęcie i grafika: Babcock International Group
Zgodnie z lakoniczną informacją, umowa Capability Insertion Period zapewni kluczowe zdolności, które będą wspierać okręty przez cały okres ich eksploatacji i obejmuje wprowadzanie, testowanie i ulepszanie szeregu zdolności, które zwiększą możliwości bojowe okrętów typu 31. Nie wiadomo zatem na czym ów modyfikacje będą polegać.
Paul Watson, dyrektor zarządzający programu Arrowhead 140 w Babcock, powiedział:
Ten nowy kontrakt zapewnia dodatkowe zdolności bojowe dla okrętów wykraczające poza pierwotny kontrakt na projektowanie i budowę. Szczegółowa wiedza, jaką posiadamy na temat tych okrętów, w połączeniu z naszym przyszłościowym projektem, umożliwi sprawną instalację i obsługę systemów i sprzętu przez cały okres eksploatacji. Jako partner w zakresie projektowania i budowy, Babcock jest ekspertem w zakresie dostarczania wiedzy fachowej i informacji technicznych, aby realizować te ważne działania w zakresie rozwoju okrętów za pośrednictwem CIP. Jesteśmy dumni z roli, jaką odgrywamy u boku naszego klienta – ich misja jest naszą misją.
Steven Perry, kierownik programu fregat typu 31 w agencji logistycznej DE&S (Defence Equipment and Support) Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii dodał:
Cieszymy się, że przyznaliśmy Babcock kontrakt CIP na flotę Type 31. Ten kontrakt zapewni modernizację zdolności wykraczającą poza specyfikację budowy okrętu, dostarczając Royal Navy fregaty Type 31, które zapewnią, że Wielka Brytania pozostanie na czele globalnego bezpieczeństwa.
Przypomnijmy, że budowę pierwszego okrętu typu 31 Inspiration, przyszłego HMS Venturer, rozpoczęto 23 września 2021, drugiego, HMS Active, 16 września 2023, natomiast trzeciego, HMS Formidable, 9 października 2024.
Projekt typu 31 Inspiration bazuje na Arrowhead 140 (bazującym z kolei na duńskich fregatach typu Iver Huitfeld) i został także wybrany w polskim programie Miecznik (trzy okręty) oraz w indonezyjskim programie Merah Putih (dwa okręty).
Wizualizacja fregaty typu 31 Inspiration po modyfikacjach
Analiza
We wrześniu 2019 ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii poinformowało, że zwycięzcą w programie fregat typu 31 zostało konsorcjum Team 31, złożone ze spółek Babcock, BMT Defence Services, Ferguson Marine, Harland and Wolff, Odense Maritime Technology (OMT) i Thales. Zaoferowało ono okręty projektu Arrowhead 140 opracowany przez OMT. Wartość podpisanej umowy wyniosła 1,25 mld GBP.
Koncepcja Arrowhead 140 zakłada okręt o długości 138,7 m, szerokości 19,8 m, zanurzenia 4,8 m i wyporności 5700 t. Załogę ma stanowić do 100 oficerów i marynarzy, a na pokładzie znajdzie się miejsce dla 60 marines. Cztery silniki wysokoprężne Rolls Royce/MTU 20V 8000 M71 o mocy 32,8 MW i cztery generatory Rolls Royce/MTU 16V 2000 M41B o mocy 3,6 MW w układzie CODAD zapewnią zasięg do 9300 mil morskich przy prędkości 18 w (prędkość maksymalna 28 w.). Moc będzie przenoszona na wały napędowe MAN Alpha VBS Mk 5 CP. Okręt przyjmie maksymalnie 15-tonowy śmigłowiec (Merlin lub Wildcat), a także cztery łodzie RHIB typu Pacific 24 lub sześć standardowych kontenerów ISO (przewidziano miejsce dla bezzałogowych systemów nawodnych i podwodnych).
Przewidziano także pakiet czujników wraz z systemami zbierania, dystrybucji i analizy informacji Babcock iFrigate TM, system walki i dowodzenia Thales Tacticos oraz otwartą architekturę do dalszych modyfikacji i integracji. W okrętach typu 31 Inspiration przewidziano integrację radaru dozoru przestrzeni powietrznej i powierzchni morza Thales NS110 3D, mostku nawigacyjnego Raytheon Warship Integrated Navigation and Bridge System, radarów nawigacyjnych Terma Scanter i Raytheon NSX, dwóch systemów optoelektronicznych Thales Mirador Mk2, systemu łączności satelitarnej Viasa oraz walki radioelektronicznej Thales Vigile-D.
Jeśli chodzi o uzbrojenie, to w pierwotnej koncepcji zakładano wyrzutnie dla 24 pocisków rakietowych MBDA Sea Ceptor, z możliwością zwiększenia ich liczby do 32. Uzbrojenie dodatkowe to jedna 57-mm armata morska Bofors 57 Mk3 i dwie 40-mm Bofors 40 Mk4, które dostarczy BAE Systems, a także po cztery 7,62-mm karabiny maszynowe ogólnego przeznaczenia i napędowe (razem osiem).
Jednakże w maju 2023 dowódca Royal Navy, pierwszy lord morski Admiralicji, adm. Sir Ben Key powiedział na konferencji Sea Power Conference w Londynie, że nowe okręty początkowo planowane jako drugorzędne wobec większych fregat typu 26 City, zostaną również wyposażone w cztery moduły 8-komorowych uniwersalnych wyrzutni pionowego startu Mark 41 VLS (Vertical Launch Systems) w wersji Baseline VII Strike Length Launcher, czyli tzw. długiej (podobnie jak polskie projektu 106 Miecznik – przyp. red.), co zapewni możliwość uzbrojenia ich w szeroki zakres pocisków rakietowych do obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej, a także zwalczania celów morskich i lądowych. Admirał nie sprecyzował jednak czy okręty będą dzięki temu zdolne do wystrzeliwania nowo opracowywanych pocisków manewrujących MBDA FC/ASW.
Okręty mają też otrzymać nowy system walki radioelektronicznej (WRE), rozwijany przez Babcock w programie MEWSIC (Maritime Electronic Warfare Systems Integrated Capability) oraz po dwie nowe, 130-mm ruchome, 12-prowadnicowe wyrzutnie celów pozornych Sea Ancilia, zamówione za 135 mln GBP w marcu 2024 w spółce Systems Engineering & Assessment Ltd., należącej do grupy Cohort Plc. (trafią też na fregaty typu 26 City i niszczyciele rakietowe typu 45 Daring).
https://twitter.com/Babcockplc/status/1910284732648014121