W piątek, 19 kwietnia 2024, Agencja Uzbrojenia opublikowała informację o zamiarze przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych dotyczących planowanego zakupu mostów szturmowych na podwoziu gąsienicowym MG-20.
Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via X
Termin składania wniosków o udział w procedurze minie 17 maja 2024. Planowany termin przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych to 27 maja-30 czerwca 2024.
Procedura ma na celu ocenę możliwości spełnienia przez oferowany sprzęt wojskowy wstępnie określonych wymagań, parametrów i funkcjonalności, sprecyzowanie uwarunkowań dotyczących systemu zabezpieczenia logistycznego i szkolenia, oszacowanie kosztów, pozyskania, eksploatacji i wycofania (po 30 latach), zdefiniowanie obszarów ryzyka w procesie pozyskania i wstępne ustalenie terminów oraz ustalenie możliwości zapewnienia bezpieczeństwa dostaw, a tym pozyskania technologii produkcji i serwisowania w polskim przemyśle obronnym.
Zgodnie z załącznikiem nr 1 Wykaz wymaganych parametrów i funkcjonalności, Agencja Uzbrojenia jest zainteresowana zakupem 120 egzemplarzy mostów szturmowych na podwoziu gąsienicowym MG-20 w latach 2026-2035. Jestem most ma składać się z podwozia gąsienicowego, przęsła mostu, układacza, mechanizmu rozsuwu, układ hydraulicznego mostu, układ sterowania, urządzeń łączności, symulatora szkoleniowego, zestawu części zamiennych, zestawu obsługowego i zestawu naprawczego.
Przeznaczeniem mostu jest budowa przeprawy umożliwiającej szybkie pokonanie naturalnych i sztucznych przeszkód terenowych o szerokości do 20 m. Ma umożliwiać przejazd czołgom i innym pojazdom wywołującym obciążenie klasy MLC80/120.
Opancerzenie mostu powinno stanowić osłonę balistyczną załogi przed skutkiem oddziaływania pocisków broni strzeleckiej, odłamków, pocisków artyleryjskich, granatów ręcznych, bomb i min przeciwpiechotnych, do poziomu V osłonności włącznie, zgodnie ze STANAG 4569 (edycja 3) w zakresie odłamków broni i amunicji strzeleckiej. W przypadku dna kadłuba powinien być zastosowany co najmniej II poziom osłonności.
Czas ułożenia przęsła nie powinien być dłuższy niż 3 min 30 s bez dołożenia najazdów do przęsła i 20 min. z dołożeniem najazdów.
Analiza
Konieczność zakupu mostów szturmowych MG-20 zapisano w Planie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2021-2035. Zastąpią one mosty towarzyszące BLG-67 oparte o podwozie czołgu T-55A. Wojsko Polskie używa też czterech egzemplarzy niemieckich AVLB Biber, a wraz z czołgami Abrams zamówiono 25 mostów towarzyszących M1074 JAB (Joint Assault Bridge), w tym 17 dla M1A2SEPv3 i 8 dla M1A1FEP.
Od 2008 Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM i Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy pracowały nad gąsienicowym mostem towarzyszącym MG-20 Daglezja-G, złożonym z siedmiokołowego podwozia gąsienicowego PMG-20 na bazie T-72, układacza mostowego oraz przęsła mostu PM-20. Jednak z uwagi na wycofywanie T-72, wyczerpywaniem części zamiennych wraz z przekazywaniem wozów Ukrainie, konieczne będzie zaoferowanie nowego podwozia (zbudowano dwa egzemplarze na podwoziu T-72).
Z uwagi na wdrażanie dwóch nowych typów czołgów, Abrams i K2, wydaje się że najbardziej logicznym byłoby wykorzystanie podwozia tych wozów do MG-20.
#AgencjaUzbrojenia rozpoczyna wstępne konsultacje rynkowe związane z pozyskaniem mostów szturmowych na podwoziu gąsienicowym #MG20.https://t.co/XTTiEDAQrP pic.twitter.com/4LjUlnOCyE
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) April 19, 2024