W czwartek, 26 czerwca 2025, w mediach społecznościowych opublikowano aktualną fotografię jedynego rosyjskiego lotniskowca, RFS Admirał Kuzniecow, pozostającego poza służbą operacyjną od 2018 roku. Okręt, po trzech wypadkach w stoczni, wciąż czeka na remont i częściową modernizację, co zaczyna być widoczne gołym okiem na powoli rdzewiejącym kadłubie.
Zdjęcie: Nadieżda Hmyłowa via VK
Okręt od dwóch lat oczekuje na rozpoczęcie długo wyczekiwanego wejścia do suchego doku. Przypomnijmy, że 23 kwietnia 2018 okręt miał przejść powyższe prace na podstawie umowy pomiędzy Ministerstwem Obrony Federacji Rosyjskiej, a Zjednoczoną Korporacją Stoczniową (OSK), co miało kosztować maksymalnie 60 mld RUB, po tym jak okręt powrócił z misji bojowej w Syrii w 2017.
Prace zakładały modernizację składowanej amunicji, wymianę systemu obrony bezpośredniej Kortik na Pancyr-ME, wymianę czterech z ośmiu kotłów parowych KWG-4 i modernizację turbin parowych GTZA oraz układu przeniesienia napędu, aktualizację systemów nawigacji, łączności, walki radioelektronicznej oraz zarządzania walką, modernizację radarów wykrywania celów powietrznych i morskich w pasmach D/E, F, G/H oraz I, modernizację systemu wspomagania lądowania oraz infrastruktury pokładu lotniczego (uszkodzonych w 2018) oraz naprawę kadłuba i usunięcie korozji.
Prace przygotowawcze wydłużyły się z powodu czarnej serii wypadków:
- 30 sierpnia 2018 doszło do zatonięcia doku pływającego PD-50 z lotniskowcem znajdującym się na nim, uniknięto wówczas zatonięcia samego okrętu, dodatkowo na pokład upadł żuraw wieżowy o masie 70 t, wybijając otwór o powierzchni prawie 20 m kw.;
- 19 grudnia 2019 doszło do pożaru w sekcji zespołu napędowego okrętu (w pierwszym przedziale energetycznym na drugim pokładzie);
- 22 grudnia 2022 doszło do niewielkiego pożaru na otwartej przestrzeni na pokładzie lotniczym w pobliżu kabin na lewej burcie.
Od tamtej pory okręt czeka na prace. Niektóre źródła wskazują jednak, że z powodu przedłużającego się wyczekiwania, zakres prac zostanie zredukowany do remontu generalnego.
Suchy dok dla Kuzniecowa nie został ukończony
Po zatonięciu pływającego doku PD-50, projektu 7454, potrzebny był nowy dok do naprawy Kuzniecowa, więc OSK zdecydowała się zintegrować i rozbudować dwa równoległe suche doki w 35. Stoczni Remontowej Zwiedoczka w Murmańsku.
W 2019 przeprowadzono prace modernizacyjne infrastruktury, ale okazały się niewystarczające. Kuzniecow został zakotwiczony w 2020 i podjęto się napraw, ale 29 czerwca 2021 Federalna Służba Bezpieczeństwa (FSB) przeprowadziła operację antykorupcyjną, w wyniku której zatrzymano pracowników szczebla finansowego i menadżerskiego stoczni, a kontrowersje związane z tamtymi zatrzymaniami wciąż są żywe.
W dniu 21 lutego 2023 Kuzniecow został zacumowany przy molo, po najnowszym pożarze, ponieważ prace w suchym doku stały się całkowicie bezcelowe. OSK oświadczyła, że będzie kontynuować prace naprawcze, aby umożliwić powrót okrętu do służby w 2024, ale jak dotąd to nie nastąpiło.
Prace związane z modernizacją suchego doku w Stoczni nr 35 powinny być już zakończone, a wrota przeciwpowodziowe dla obiektu zostały również ukończone w grudniu 2023. Jednak po wybuchu pełnoskalowej wojny z Ukrainą modernizacja Kuzniecowa nie była priorytetem, a ponieważ nie jest to małe obciążenie z ogromną ilością dodatkowych inwestycji, modernizacja i naprawa zostały opóźnione i zaniedbane. Pod koniec ub. r. pojawiły się dowody na to, że marynarze Kuzniecowa zostali wysłani jako piechota zmechanizowana na front ukraiński.
AKTUALIZACJA
W piątek, 11 lipca 2025, rosyjski dziennik Izwiestija poinformował, powołując się na swoje źródła w kompleksie przemysłowo-zbrojeniowym, że remont i modernizacja lotniskowca są obecnie wstrzymane, co nastąpiło jakiś czas temu. Dowództwo Marynarki Wojennej (WMF) i Zjednoczona Korporacja Stoczniowa wkrótce będą musiały podjąć decyzję o losie okrętu flagowego rosyjskiej floty. Eksperci nie wykluczają, że przestarzały lotniskowiec może zostać wycofany ze służby i zostać przeznaczony do złomowania.