Jak poinformował 26 maja br. niemiecki portal branżowy Soldat & Technik (S&T), Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) miał wybrać ofertę konsorcjum spółek Rheinmetall, Mercedes-Benz i ACS Armoured Car Systems z lekkim pojazdem aeromobilnym Caracal w programie Luftlandeplattformen. Do programu, 26 listopada 2021, dołączyły również Niderlandy w ramach ujednolicenia parku maszynowego sił powietrznodesantowych i górskich obu państw, które są ze sobą połączone do 1 stycznia 2014 – łączna pula zamówienia ma wynieść do 2000 pojazdów (ok. 1700 dla Niemiec i 300 dla Niderlandów).
Pojazdy trafią na wyposażenie niemieckiej Dywizji Szybkiego Reagowania (Division Schnelle Kräfte, DSK), gdzie zastąpią lekkie pojazdy Wiesel 1/2 oraz będącej jej częścią niderlandzkiej 11. Brygady Powietrznodesantowej (11 Luchtmobiele Brigade), gdzie zastąpią różne wersje pojazdów Mercedes-Benz G280 CDI i MB 290GD Wolf. Dostawy są spodziewane od 2027. Pojazdy będą kompletowane w 10 różnych konfiguracjach.
Program Luftlandeplattformen zakłada opracowanie zarówno gąsienicowych, jak i kołowych wozów wsparcia ogniowego, zdolnych do transportu drogą powietrzną. Dlatego wcześniej, instytut badawczy IABG (Industrieanlagen-Betriebsgesellschaft) z Ottobrunn k. Monachium opracował demonstrator technologii transportera opancerzonego Luftbeweglichen Waffenträger (GSD LuWa).
Jednocześnie odrzucono kontrpropozycję spółek: niemieckiej Krauss Maffei-Wegmann (KMW) i niderlandzkiej Defenture z platformą GRF (GRoundForce). Co ciekawe ta druga, na mocy umowy z 5 sierpnia 2021, dostarczy do niemieckiej jednostki specjalnej KSK (Kommando Spezialkräfte) do 80 pojazdów bojowo-rozpoznawczych AGF-2 (Mittleres Aufklärungs- und Gefechtsfahrzeug Spezialkräfte) i wsparcia UKF (Mittleres taktisches Unterstützungsfahrzeug Kommando Spezialkräfte), bazujących na platformie GRF 5.12.
Co ciekawe, wcześniej Niderlandy planowały samodzielnie kupić nowe pojazdy, ale anulowano umowę z 2018 na zakup 515 pojazdów Air Assault Vehicle od Mercedes-Benz i dołączono do programu Luftlandeplattformen.
Caracal
Lekki pojazd aeromobilny Caracal miał premierę 13 czerwca 2022 na paryskich targach Eurosatory.
Został oparty na najnowszym podwoziu Mercedesa Klasy G, skonstruowanego z myślą o akcjach ratowniczych i specjalnych. Caracal oferuje maksymalną mobilność, lekką konstrukcję i opcjonalnie montowane elementy ochrony i pancerza w celu przeciwdziałania zagrożeniom balistycznym i minowym. Pojazd wyposażony jest w sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Euro III o mocy 249 koni mechanicznych, zapewniający wozowi o masie 4900 kg prędkość maksymalną 140 km/h.
Zwarta konstrukcja Caracala umożliwia przewóz dwóch pojazdów tego typu w ładowni śmigłowca transportowego CH-47F Chinook (wybranego przez Niemcy w programie Schwere Transporthubschrauber), można także przenosić go jako ładunek podwieszony pod śmigłowcem.
Dzięki modułowej konstrukcji i dwóm dostępnym rozstawom osi, Caracal może być wykorzystywany podczas operacji powietrznych do wykonywania rozmaitych zadań – na przykład jako podstawowy środek do przewozu żołnierzy, lub pojazd wsparcia medycznego, albo też wóz zaopatrzenia – wszystko na jednej platformie samochodowej.
Caracal ma być gotowy do wdrożenia do produkcji na pełną skalę od 2023 roku. Rheinmetall oferuje pełne wsparcie eksploatacyjne cyklu życia pojazdu, nawet przez okres przekraczający dwadzieścia lat.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.