Przejdź do serwisu tematycznego

Zmodyfikowany C1 Ariete AMV ujawniony

W Internecie pojawiła się fotografia prototypu włoskiego zmodyfikowanego czołgu C1 Ariete AMV (Aggiornamento di Mezza Vita).

31 stycznia br. w Internecie pojawiła się fotografia prototypu PT 1 włoskiego zmodyfikowanego czołgu C1 Ariete AMV (Aggiornamento di Mezza Vita; pol. modernizacja w połowie cyklu życia). Za prace nad wozem odpowiada konsorcjum spółek Iveco Defence Vehicles i OTO Melara (Società CIO).

W Internecie pojawiła się fotografia prototypu włoskiego zmodyfikowanego czołgu C1 Ariete AMV (Aggiornamento di Mezza Vita) / Zdjęcie: Internet

Pojazd miał trafić do centrum testowego włoskich wojsk lądowych (Esercito Italiano) o akronimie CEPOLISPE (Centro Polifunzionale di Sperimentazione Mobile), położonym w Montelibretti, w regionie Lacjum, w prowincji Rzym.

Zgodnie z informacjami portalu branżowego Rivista Italiana Difesa, czołg otrzymał:

  • nowy power pack ze zmodyfikowanym 30-litrowym 12-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym Iveco MTCA V12AMV (Modular TurboCharger Aftercooler) o mocy 1500 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa ze sterowaniem elektronicznym (Common Rail) i przekładnią automatyczną Renk HSWL 295TM w miejsce power packa z 26-litrowym 12-cylindrowym silnikiem MTCA V12 o mocy 1274 KM z wtryskiem mechanicznym oraz przekładnią automatyczną ZF LSG 3000, co wymagało pewnych modyfikacji kadłuba;
  • całkowicie przeprojektowany układ hamulcowy;
  • szersze o 20% gąsienice.

Na załączonej fotografii widać, że nie poprawiono osłony balistycznej pojazdu, która jest oceniana jako niewystarczająca na współczesnym polu walki, ani nie poprawiono bezpieczeństwa magazynu amunicji. Co oznacza, że będzie służył przede wszystkim do testów układu napędowego i jego ogólnej mobilności.

W dalszej kolejności, prototyp (albo kolejne) ma otrzymać zmodyfikowaną wieżę z elektrycznym napędem (zamiast hydraulicznego), zwiększającym prędkość obrotu i niezawodność działania, nowe przyrządy obserwacyjno-celownicze od spółki Leonardo (pochodzące z kołowego niszczyciela czołgów Centauro II MGS) i nową architekturę elektroniczną.

Analiza

Prace koncepcyjne nad pakietem AMV i negocjacje z konsorcjum Società CIO w tej sprawie zakończono w sierpniu 2019, ale wiadomo było, że ministerstwo obrony Włoch zamierzało rozpocząć się od co najmniej 2016. Zawarto wówczas umowę na budowę trzech prototypów C1 Ariete AMV, które miały zostać dostarczone do końca 2021. Docelowej modernizacji miałoby zostać poddanych ok. 125 czołgów C1 Ariete (z 200 posiadanych). Wobec braku oficjalnych informacji o kosztach programu, media włoskie dywagowały, że budowa prototypów pochłonie ok. 20 mln EUR, a koszt jednostkowy modernizacji seryjnej wyniesie ok. 2,5 mln EUR.

Warto dodać, że program AMV to kolejna próba modernizacji włoskich wozów bojowych. Wady C1 miały zostać wyeliminowane jeszcze w latach 1990. w czołgu C2 Ariete Mod. 2, który miał otrzymać nowy silnik o większej mocy, lepsze opancerzenie, nowy system kierowania ogniem, nową armatę z automatem ładowania czy zawieszenie hydropneumatyczne. Program zakończył się jednak fiaskiem. Powstał też demonstrator technologii z połączenia podwozia czołgu C1 i wieży wozu wsparcia ogniowego Centauro II (New Blindo Centauro) (Kolejne Centauro II dla Włoch).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X