We wtorek, 24 czerwca 2025, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal w Michigan, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 221 860 919 USD (811,253 mln zł) na dostawy kolejnej partii wywrotek tylnozsypowych M917A3 HDT (Heavy Dump Truck).
Zdjęcie: Mack Defense
Otrzymano tylko jedną ofertę w postępowaniu przetargowym. Oprócz samych wywrotek, umowa ramowa obejmuje wsparcie logistyczne i wsparcie w zakresie propozycji zmian inżynieryjnych. Miejsca prac i finansowanie poszczególnych umów wykonawczych zostaną określone dla każdego zamówienia, a szacowana data obowiązywania umowy ramowej to 23 grudnia 2031.
Jest to druga umowa ramowa, po tym jak w maju wygasła pierwsza 7-letnia, zawarta w maju 2018 o wartości maksymalnie 296,4 mln USD (wówczas 1,16 mld zł), jako wynik postępowania na nowe wywrotki dla US Army prowadzonego od czerwca 2017. Oferta Mack Defense bazująca na cywilnym czteroosiowym modelu serii Granite została wybrana – odrzucono kontrofertę Navistar Defense. Umowa opiewała na 683 nieopancerzone i opancerzone wywrotki tylnozsypowe jako następców stosunkowo nowych MM917.
Produkcja realizowana jest w Mack Experience Center w Allentown, Pensylwania, gdzie zainwestowano 6,5 mln USD w linię produkcyjną. Dostawy rozpoczęto 23 września 2021. Kolejna umowa wykonawcza na 144 egzemplarze została zawarta w sierpniu 2022. Następnie w sierpniu 2023 roku podpisano umowę na dostawę 135 kolejnych M917A3.
W międzyczasie, bo w październiku 2020 Mack Defense podpisała umowę z brytyjską spółką Jankel na dostawę przeciwwybuchowych foteli MK3.5 BMFMCS do M917A3, zwiększających bezpieczeństwo kierowcy i dowódcy.
Pierwszy prototyp M917A3 HDT został zaprezentowany w październiku 2018 podczas waszyngtońskiej wystawy AUSA (Association of the United States Army). Charakteryzował się dopuszczalną masą całkowitą 42,9 t oraz ładownością do 27 t. Tak jak odmiana cywilna był napędzany 13-litrowym silnikiem wysokoprężnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa Mack MP8 o mocy 440 KM, ale otrzymał większy prześwit.
W tym samym czasie Mack Defense wraz z Hendrickson otrzymały zlecenie na integrację zawieszenia PRIMAAX EX do wszystkich M917A3 HDT, a w sierpniu 2019 do poddostawców dołączyły spółki Crysteel Manufacturing (skrzynie ładunkowe) i Truck-Lite (system oświetlenia), natomiast JWF Defense Systems odpowiada za opancerzenie kabin i malowanie.
Wywrotki tylnozsypowe są używane przez jednostki inżynieryjne US Army do zabezpieczania działań związanych z budową i wsparciem istotnej infrastruktury wojskowej w kraju i poza granicami, takiej jak drogi, lotniska, lądowiska, obiekty magazynowe itd.