W piątek, 31 maja 2024, portal branżowy Defense News poinformował, powołując się na gen. bryg. Geoffrey’a Normana, dyrektor zespołu interdyscyplinarnego (Cross-Functional Team, CFT) przy programie NGCV (Next Generation Combat Vehicle), o podpisaniu umowy ze spółką General Dynamics Land Systems (GDLS) na wstępny projekt czołgu o nazwie M1E3 Abrams. Plany prac nad wozem ujawniono 6 września ub. r.
Demonstrator technologii GDLS Abrams X (Waszyngtońska wystawa sprzętu wojskowego AUSA 2022, AUSA 2022: GDLS zaprezentuje demonstrator technologii AbramsX) / Zdjęcie: Archiwum MILMAG
M1E3 ma być wozem lżejszym niż M1A2SEPv3 i dysponować najnowszymi technologiami dostępnymi na rynku. US Army ma też nadzieję, że M1E3, już jako M1A3 zostanie wprowadzony do służby wraz z nowym bojowym wozem piechoty M30, który powstanie w programie XM30 MICV (Mechanized Infantry Combat Vehicle), wcześniej znanym jako OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle), czyli ok. 2029/2030. Wcześniej, ok. 2028/2029 zostanie wskazany zwycięzca programu: American Rheinmetall Vehicles lub GDLS (Rheinmetall i GDLS w dalszym etapie na następcę bwp Bradley).
Kontrakt umożliwia Armii ścisłą współpracę z General Dynamics Land Systems przy kształtowaniu wymagań dla nowego czołgu M1E3 Abrams. Mamy nadzieję na wprowadzenie do służby nowego wariantu [Abramsa] w podobnym terminie co bojowy wóz piechoty zmechanizowanej M30, który jest w fazie opracowywania. Myślę, że Armia byłaby naprawdę zadowolona, gdyby wozy bojowe M30 i czołgi M1E3 mogły zostać wprowadzone jednocześnie [w Pancernych Brygadowych Zespołach Bojowych (ABCT)]. Myślę, że wyżsi rangą dowódcy Armii będą nas [z CFT NGCV] namawiać, abyśmy spróbowali ujednolicić te harmonogramy, a to, czy da się to zrobić, jest obecnie otwartą kwestią – powiedział gen. bryg. Geoffrey Norman.
Generał Norman dodał, że takie czynniki jak budżety przeznaczone na rozwijanie technologii prawdopodobnie zadecydują o tym, czy będzie to możliwe. Zaznaczył, że harmonogram dla wstępnego projektu M1E3 i dalszych działań jest obecnie poddawany przeglądowi w Dowództwie Zamówień US Army. W międzyczasie US Army i GDLS rozpoczną pracę nad tym, czego chce zamawiający i co może osiągnąć dzięki nowemu wariantowi Abramsa. Dodał, że bardziej szczegółowy harmonogram zostanie prawdopodobnie dopracowany jesienią (GDLS zapewni wsparcie techniczne czołgów lekkich M10 Booker).
M1E3 z punktu widzenia wymagań stanowi propozycję zmian konstrukcyjnych – powiedział gen .Norman, ale charakteryzuje się innym podejściem projektowym do spełnienia istniejących wymagań. To będzie zupełnie inaczej skonfigurowany Abrams niż ten, którego mamy obecnie – dodał.
W ciągu następnych 18 miesięcy US Army podejmie szereg wysiłków w zakresie doskonalenia technologii, które obejmą automat ładowania, oprogramowanie ze sztuczną inteligencją ułatwiającej załodze pracę w pełni w rygorystycznych warunkach, alternatywne układy napędowe (hybrydowe, spalinowo-elektryczne) i aktywne systemy ochrony pojazdu (ASOP).
US Army planuje zmniejszyć masę Abramsa do poniżej 60 t. Przykładowo prototyp M1A2SEPv4 (oznaczony jako PV05 SEPv4), który został odrzucony na rzecz M1E3, ma masę ponad 72 t w porównaniu do 66,8 t masy bojowej wersji M1A2SEPv3.
To może być trochę agresywne [podejście], ale jesteśmy dość ambitni – powiedział generał o tym celu. Aby to osiągnąć, przewidujemy konieczność zmiany konfiguracji załogi, potencjalnie rozważając możliwości opracowania bezzałogowej wieży lub opcjonalnie załogowej, aby zaoszczędzić miejsce pod pancerzem.
Układy napędowe obsługujące napęd hybrydowy również zostaną poddane badaniom w celu osiągnięcia zarówno zmniejszonego zużycia paliwa, jak i pożądanej cichej pracy i cichego napędu, aby lepiej unikać wykrycia. Norman zauważył, że układ napędowy musi nadal być w stanie osiągać duże prędkości w terenie.
M1E3 będzie również wyposażony w zintegrowany system aktywnej ochrony, który jest nieodłączną częścią przeżywalności, profilu i konstrukcji pojazdu. To jedna z rzeczy, o których wiemy, że będą integralną częścią programu – powiedział Norman.
Zdjęcia: Makiety koncepcji/propozycji czołgu nowej generacji prezentowane w marcu br. Pełnowymiarowa makieta ma kompozytowe gąsienice czy system ochrony aktywnej Iron Fist, zamiast Trophy HV jak w przypadku M1A2. Makieta w skali jest bardziej „konserwatywna” w stosunku do Abramsa / Źródło: Reddit