Przejdź do serwisu tematycznego

Ulepszone pojazdy opancerzone Novator 2 w Gwardii Narodowej Ukrainy

Ukraińskie przedsiębiorstwo projektowo-produkcyjne Ukrainian Armor (Ukrarmor) przekazało Gwardii Narodowej Ukrainy pierwszą partię ulepszonych pojazdów opancerzonych Novator-2, które powstały w wyniku doświadczeń wojennych z platformą pierwszej generacji

W poniedziałek, 1 lipca 2024, ukraińskie przedsiębiorstwo projektowo-produkcyjne Ukrainian Armor (Ukrarmor) poinformowało w mediach społecznościowych o przekazaniu Gwardii Narodowej Ukrainy pierwszą partię ulepszonych pojazdów opancerzonych Novator-2, które powstały w wyniku doświadczeń wojennych z platformą pierwszej generacji (Projekt BMP-W od Ukrarmor. Ukraiński Borsuk?).

Zdjęcia: Ukrarmor via Facebook

SBA Novator (SBA od specjalistyczny pojazd opancerzony), znany też jako Varta-Novator 4×4 trafił do Sił Zbrojnych Ukrainy 15 listopada 2018 (nie mylić ze znacznie cięższym pojazdem opancerzonym Varta 4×4).

Novator pierwszej generacji ma 5,8 m długości, 2,4 m szerokości, 2,1 m wysokości i masę własną 6,4 t i dopuszczalną masę całkowitą 9 t. Powstał w oparciu o podwozie Forda F550 i został wyposażony w 6,7-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 300 KM, co pozwala na rozwijanie prędkości maksymalnej 120 km/h. 120-litrowy zbiornik paliwa daje zasięg do 700 km.

Dwa podstawowe warianty wozów Varta-Novator 4×4 pozwalają na transport 5 lub 8 żołnierzy i mogą być skonfigurowane do roli pojazdu rozpoznawczego, ewakuacji medycznej, łączności i wsparcia ogniowego dzięki modułom wyrzutni pocisków przeciwpancernych lub przeciwlotniczych. Pojazdy były testowane przez Gwardię Narodową pod koniec 2017.

Dostarczono łącznie 40 pojazdów. Po wybuchu pełnoskalowej wojny rosyjsko-ukraińskiej 24 lutego 2024 zostały użyte w działaniach wojennych. Według niderlandzkiej grupy analitycznej Oryx, prowadzącej listę strat rosyjskich i ukraińskich na podstawie dowodów zdjęciowych i wideo, Ukraińcy stracili dotąd połowę z nich: 11 zniszczonych, 4 uszkodzone oraz 3 zdobyte przez Rosjan i przekazane do 141. Specjalnego Pułku Zmotoryzowanego Siewier im. Bohatera Federacji Rosyjskiej Achmata-Chadży Kadyrowa, którego żołnierze zwani są potocznie jako kadyrowcy.

Novator-2 zadebiutował na XXXI Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach we wrześniu ub. r. Otrzymał ulepszone zawieszenie i układ kontroli trakcji, nadwozie jest o 10 cm dłuższe i ma nowe kuloodporne szyby o grubości 5 cm. Umożliwiło to zmianę układu foteli desantu i zwiększenie liczby przewożonych żołnierzy do maksymalnie 10 oraz zastosowanie dodatkowego szyberdachu. Dopuszczalna masa całkowita wzrosła do 9,66 t, a ładowność do 3,34 t. Pakiety opancerzenia Armox dostarczyła szwedzka spółka SSAB.

Samochód został opracowany w czasie wojny z uwzględnieniem doświadczenia korzystania z Novatora przez różne jednostki w warunkach bojowych. Novator-2 został wykonany na nasze zamówienie. Ważne było dla nas, aby zdobyć pojazd opancerzony dla grupy bojowej, dla 9 żołnierzy. Takie było życzenie frontu, czego dziś potrzebują żołnierze. Takie samochody otrzyma każda drużyna bojowa Gwardii Narodowej – powiedział podczas przekazania pierwszej partii samochodów zastępca dowódcy Gwardii Narodowej Ukrainy Oleksandr Bilous.

Rozwijając się, wzięliśmy pod uwagę wszystkie życzenia Gwardii Narodowej. Pojazd opancerzony by wejść do masowej produkcji przeszedł prawie rok prób. Ukrainian Armor to pierwszy z producentów, który zaczął zaopatrywać w samochody opancerzone Gwardię. Mamy nadzieję na współpracę i opinie jednostek bojowych dotyczące tego, jak pojazd sprawdzi się w warunkach bojowych, aby zmaksymalizować poprawki, biorąc pod uwagę realia współczesnej wojny – powiedział Władisław Belbas, dyrektor generalny Ukrainian Armor.

Nagranie wideo z prezentacji pojazdu Novator-2:

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X