26 lutego ukraiński koncern państwowy SC UkrOboronProm poinformował, że jeszcze w bieżącym roku w zakładach lotniczych Odesawiaremserwis w Odessie planuje uruchomienie produkcji licencyjnej amerykańskich śmigłowców wielozadaniowych Bell UH-1 Iroqouis.

O uruchomieniu produkcji licencyjnej UH-1 poinformował podczas wizyty roboczej w odeskim zakładzie Jurij Gusiew, dyrektor generalny SC UkrOboronProm / Zdjęcie: SC UkrOboronProm

O uruchomieniu produkcji licencyjnej UH-1 poinformował podczas wizyty roboczej w odeskim zakładzie Jurij Gusiew, dyrektor generalny SC UkrOboronProm / Zdjęcie: SC UkrOboronProm

Poinformował o tym podczas wizyty roboczej w odeskim zakładzie Jurij Gusiew, dyrektor generalny SC UkrOboronProm, do którego Odesawiaremserwis należy. Podczas konferencji prasowej powiedział, że organizacja produkcji licencyjnej śmigłowców jest w końcowej fazie, a pierwszy egzemplarz powinien być już gotowy do 30. rocznicy odzyskania niepodległości przez Ukrainę (czyli do 24 sierpnia – przyp. Red.). Dodał, że projekt ten jest finansowany przez fundusze inwestycyjne.

Jurij Gusiew stwierdził ponadto, że priorytetem zakładów Odesawiaremserwis pozostaje zaspokojenie potrzeb w zakresie uzbrojenia i sprzętu wojskowego głównego klienta, czyli ministerstwa obrony Ukrainy. Dlatego, aby zwiększyć produkcję planowane jest powołanie specjalistycznej szkoły, kształcącą nowych konstruktorów śmigłowców. Taka gałąź może powstać na bazie politechniki w Odessie.

Odesawiaremserwis zajmuje się głównie remontami, serwisem i ograniczoną modernizacją statków powietrznych, które były i są na wyposażeniu ukraińskich sił zbrojnych, począwszy od MiG-21, MiG-23, MiG-27, L-39 Albatros i Jak-52, a także zajmuje się remontami układów nawigacji, bloków radioelektroniki, instalacji tlenowych, wyposażenia specjalnego i uzbrojenia lotniczego.

Jedynym statkiem powietrznym opracowanym w odeskim zakładzie jest ultralekki czteromiejscowy samolot szkolny Y1 Delfin, którego prototyp zaprezentowano 4 września 2017. Powstał on w kooperacji z francuską spółką Societe de Motorisations Aeronautiques (część Safran), która dostarczyła układ napędowy. 17 czerwca 2020 samolot wykonał twarde wylądował w pobliżu lotniska w Odessie podczas realizacji testów certyfikacyjnych. Jeden z pilotów zginął na miejscu, drugi zmarł później w szpitalu.

Wcześniej, w listopadzie 2015 media ukraińskie informowały o możliwości uruchomienia tam produkcji chińskich samolotów szkolenia zaawansowanego Hongdu JL-10 (L-15). Jednak od tamtej pory kwestia ta nie była poruszana w debacie publicznej.

UH-1 Iroquois
Bell UH-1 Iroquois został wyprodukowany w latach 1957-1986 w liczbie ponad 16 tys. egzemplarzy, w wielu wersjach wojskowych i cywilnych, a także na licencji w Japonii, Niemczech i Włoszech. Dziś jest uznawany za konstrukcję przestarzałą i masowo wycofywaną z sił zbrojnych wielu państw. Jedynym perspektywicznym wariantem jest głęboko zmodernizowany w ramach programu H-1 dla amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) model UH-1Y Venom, który jednak ma dziś mało wspólnego z pierwowzorem (Czesi zamówili AH-1Z i UH-1Y, 2019-12-16).

W zakładach lotniczych Odesawiaremserwis w Odessie zostanie uruchomiona produkcja licencyjna amerykańskich śmigłowców Bell UH-1 Iroquis / Zdjęcie: Mass Communication Specialist 3rd Class Ian Carver, US Navy

W zakładach lotniczych Odesawiaremserwis w Odessie zostanie uruchomiona produkcja licencyjna amerykańskich śmigłowców Bell UH-1 Iroquis / Zdjęcie: Mass Communication Specialist 3rd Class Ian Carver, US Navy

W latach 2016-2018 USMC testowała też wersję UH-1H (oznaczoną jako AEH-1) w roli bezzałogowego śmigłowca, będącego częścią autonomicznego lotniczego systemu logistycznego TALOS (Tactical Autonomous Aerial Logistics System), opracowanego w ramach programu AACUS (Autonomous Aerial Cargo/Utility System) (Demonstracja systemuTALOS w USMC, 2018-05-19).