W stoczni Vigor Industrial w Vancouver w stanie Waszyngton położono stępkę pod pierwszą barkę desantową MSV(L) (Maneuver Support Vessel (Light)), przeznaczoną dla US Army. 28 września 2017 Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) podpisało umowę o wartości 979 794 011 USD (3,852 mld zł) na budowę następcy użytkowanych od 1959 barek desantowych LCM-8 (Landing Craft Mechanized Mark 8, zwanych też Mike Boat). Podwykonawcami zostały spółki BMT, Gladding-Hearn oraz Northrop Grumman. Umowa obejmuje budowę 13 pojazdów z opcją na 23 kolejne, ale docelowo planowany jest zakup 117 barek.

Każda MSV(L) będzie zdolna do transportu jednego czołgi M1A2 Abrams, dwóch transporterów opancerzonych/bojowych wozów piechoty IAV Stryker lub czterech wielozadaniowych pojazdów opancerzonych JLTV z naczepami / Grafika: Vigor Industrial

Każda MSV(L) będzie zdolna do transportu jednego czołgi M1A2 Abrams, dwóch transporterów opancerzonych/bojowych wozów piechoty IAV Stryker lub czterech wielozadaniowych pojazdów opancerzonych JLTV z naczepami / Grafika: Vigor Industrial

W ceremonii położenia stępki wzięli udział m.in. Tim Goddette, dyrektor wykonawczy programu Combat Support & Combat Service Support (CS&CSS) w Departamencie US Army i płk Jered Helwig, dowódca Korpusu Transportowego US Army.

Produkcja nowych barek ma zakończyć się do 2027, a pierwszy prototyp ma zostać przekazany zamawiającemu w 2020 (pierwotnie planowano w 2019). Następne cztery egzemplarze zostaną dostarczone do w 2021 i 2022. W trzecim kwartale 2021 nastąpi decyzja w sprawie rozpoczęcia produkcji małoseryjnej. Konstrukcja nowych barek będzie opierać się o trójkadłubowe jednostki desantowe Caimen-90, opracowane przez BMT Defence Services. Docelowy projekt powstał we współpracy ze spółką Kvichak Marine Industries.

W porównaniu z LCM-8, nowe MSV(L) mają charakteryzować się lepszą dzielnością morską, większą elastycznością operacyjną i niezawodnością oraz niższymi kosztami eksploatacji. Będą wykorzystywane przez jednostki desantowe US Army na pełnym morzu, jak i wodach przybrzeżnych i śródlądowych.

Barka desantowa nowej generacji będzie mieć 35,6 m długości, 8,6 m szerokości, 1,2 m zanurzenia, osiągać prędkość 21 w. z ładunkiem i 30 w. bez ładunku oraz mieć zasięg do 670 km. Powierzchnia nośna wyniesie 157,65 m kwadratowych, a barka będzie mogła działać na płyciznach o głębokości do 1,5 m. Będzie napędzana silnikiem wysokoprężnym MTU 2000 o mocy 2600 KM, którego moc będzie przenoszona na 65-kw generatory i trzy pędniki strumieniowe 750 MJP. Załoga będzie składać się z ośmiu osób (Army Mariners). Uzbrojenie będzie stanowić zdalnie sterowany moduł CROWS II, wyposażony w mało- i średniokalibrową broń pokładową.