Przejdź do serwisu tematycznego

Stępka nowego okrętu zaopatrzeniowego dla Niemiec

Niemiecka grupa stoczniowa NVL Group (dawna Fr. Lürssen Werft) poinformowała o położeniu stępki pierwszego z dwóch nowych okrętów zaopatrzeniowych typu 707, które zastąpią dwie ponad 40-letnie jednostki typu 704A Rhön.

We wtorek, 8 sierpnia br., niemiecka grupa stoczniowa NVL Group (dawna Fr. Lürssen Werft) poinformowała o położeniu stępki pierwszego z dwóch nowych okrętów zaopatrzeniowych typu 707, które zastąpią dwie ponad 40-letnie jednostki typu 704A Rhön. Symboliczne wydarzenie miało miejsce w stoczni Neptun Werft w Rostocku, należącej do spółki Meyer Group, głównego podwykonawcy programu budowy okrętów dla niemieckiej marynarki wojennej (Deutsche Marine). Wodowanie ma nastąpić w 2025 (Nowe okręty rozpoznania radioelektronicznego dla Niemiec).

Wizualizacja okrętu zaopatrzeniowego typu 707 / Grafika: NVL Group

Do wydarzenia doszło krótko po cięciu pierwszych blach do budowy okrętu, co miało miejsce 29 czerwca br., w stoczni Meyer Werft w miejscowości Papenburg w Dolnej Saksonii. Sam program budowy okrętów zaopatrzeniowych, klasyfikowanych w Niemczech jako Marinebetriebsstoffversorgern, czyli okręty wsparcia logistycznego, rozpoczęto 25 lipca 2019. Koszt budowy obu to 870 mln EUR (3,88 mld zł).

W uroczystości w Rostocku, która jest właściwym rozpoczęciem budowy okrętu, brał udział m.in. dyrektor generalny NVL Group Tim Wagner oraz sekretarz stanu z ramienia Bundestagu (z okręgu Friesland-Wittmund-Wilhelmshaven) w federalnym ministerstwie obrony Niemiec Siemtje Möller.

Dzięki nowym zbiornikowcom nasza Marynarka Wojenna będzie wreszcie dysponować nowoczesnym sprzętem, którego potrzebuje, aby niezawodnie wypełniać swoją misję, pomimo rosnących wymagań związanych z długotrwałymi operacjami na pełnym morzu — powiedziała Siemtje Möller. Z wielkim zadowoleniem przyjmuję fakt, że firmy z północnych Niemiec w decydujący sposób przyczyniają się do zachowania tych kluczowych zdolności narodowych.

Okręty będą mieć 173 m długości, 24 m szerokości i 8,2 m zanurzenia oraz 20 tys. t wyporności pełnej. Mają transportować do 15 000 m sześciennych paliwa i 10 kontenerów TEU/ISO 20-stopowych. Mają też rozwijać prędkość ekonomiczną do 18 w. i maksymalną do 20 w. Układ napędowy ma spełniać standard IMO Tier III, dotyczący redukcji emisji tlenków azotu (NOx) do atmosfery. Wymogiem zamawiającego była techniczna możliwość przekazywania paliwa na trzy okręty jednocześnie (po obu burtach i za rufą). Załoga ma składać ma się z 43 osób, z możliwością zaokrętowania dodatkowych 23.

Dla porównania, obecnie eksploatowane FGS Rhön (A1443) i FGS Spessart (A1442), których następcami będą jednostki typu 707, mają po 130,15 m długości, 19,59 m szerokości, 8,2 m zanurzenia i 14 169 t pełnej wyporności. Pojemność brutto wynosi 6,550 GT, a nośność 10 950 t. Jednostki mogą transportować 11 528 m sześciennych paliwa i 2 kontenery TEU na pokładzie. Silnik wysokoprężny MAK Maschinenbau model 12 M 551 AK o mocy 5884 kW (8000 KM) zapewnia prędkość do 16 w. i zasięg do 7400 mil morskich. Załogę stanowią 42 osoby. Uzbrojenie to dwa rakietowe zestawy przeciwlotnicze FIM-92 Stinger.

Okręty typu 704A Rhön wprowadzone zostały do służby w 1977. Pierwotnie zostały zbudowane w latach 1974-1975 w stoczni Kröger-Werft Rendsburg w Schacht-Audorf dla Libii jako cywilne jednostki Okene (późniejszy Rhön) i Okapi (późniejszy Spessart). Z powodów politycznych, w 1982 zostały przejęte przez Deutsche Marine i odpowiednio zmodyfikowane na potrzeby wojskowe.

Głównym zadaniem okrętów zaopatrzeniowych w Deutsche Marine jest wsparcie jednostek eskortowych, zarówno własnych jak i sojuszniczych w ramach 1. i 2. Stałego Zespołu Sił Morskich NATO (Standing NATO Maritime Group, SNMG). Niemcy użytkują jeszcze trzy z pięciu lub sześciu planowanych do zamówienia okrętów zaopatrzeniowych typu 702 Berlin o długości 173,7 m i wyporności 20 240 t, pozostających w służbie od 2001 oraz sześć typu 404 Elbe o długości 100,55 m i wyporności 3586 t, które weszły do linii od 1993.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X