Rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) mjr Krzysztof Płatek ujawnił, że 8 kwietnia do siedmiu podmiotów wysłano zaproszenia do udziału w postępowaniu na dostawy samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności w wersji opancerzonej. Potencjali oferenci spełniają warunki udziału w postępowaniu i wraz z zaproszeniem otrzymały szczegółową specyfikację istotnych warunków zamówienia (SIWZ).
Jeden z podmiotów, który otrzymał zaproszenie do udziału w postępowaniu, spółka AMZ Kutno, ma w swojej ofercie m.in. opancerzonego Jeepa J8 czy Toyotę Land Cruiser 200. Ta ostatnia była używana przez żołnierzy Wojsk Specjalnych podczas misji stabilizacyjnych w Iraku i Afganistanie / Zdjęcie: Remigiusz Wilk
Lista zainteresowanych, jaką otrzymała redakcja Magazynu Militarnego MILMAG, w odpowiedzi na zapytanie w tej sprawie, obejmuje: konsorcjum spółki Glomex MS Polska i czeskiej Glomex MS, spółkę AMZ Kutno, spółkę Dom Samochodowy Germaz, konsorcjum spółek H. Cegielski Poznań (HCP) i francuskiej Arquus, konsorcjum spółek PHO i Concept, konsorcjum spółek Rosomak, Auto-Podlasie i UPBW Bartłomiej Woźniak oraz spółkę Siltec.
Postępowanie dotyczące tzw. opancerzonego Mustanga, IU MON rozpoczął 17 września 2019. Dotyczy ono dostaw 41 pojazdów (w tym 22 w ramach zamówienia podstawowego i 19 w ramach opcji) z terminem do 31 października 2022. Termin składania wniosków o udział w postępowaniu minął 26 listopada 2019 o godz. 10.00. Liczba wykonawców została ograniczona do dziesięciu. Kryteriami wyboru ofert będą cena (60%), kryteria techniczne (35%) i okres gwarancji (5%) (Powrót opancerzonego Mustanga, 2019-09-20).
Poszukiwane samochody powinny być nowe, choć dopuszcza się, aby pochodziły z II półrocza roku poprzedzającego rok dostawy. Mają być wyposażone w silnik o zapłonie samoczynnym i układ jezdny 4×4, choć dopuszczony jest napęd na tylną oś z dołączanym napędem osi przedniej. Dopuszczalna masa całkowita została określona na maksymalnie 5 t, a ładowność nie mniejsza niż 600 kg. Wozy mają być przystosowane do przewozu 5 osób wraz z kierowcą. Prześwit samochodu (mierzony zgodnie z PN-ISO-612:2006) powinien wynosić nie mniej, niż 220 mm.
Wóz ma być przystosowany do pokonywania brodów o głębokości co najmniej 0,5 m (bez przygotowania) oraz nie mniej niż 0,65 m (z przygotowaniem). Koła mają być wyposażone we wkładki umożliwiające jazdę przy braku ciśnienia w oponach (typu run flat). Ponadto, samochody powinny być zunifikowane pod względem układów przeniesienia mocy, osprzętu, wyposażenia, rozmieszczenia elementów sterowania, tablic przyrządów kontrolnych, aparatury kontrolno-pomiarowej oraz przyłączy instalacji elektrycznej.