W czwartek, 1 maja 2025, AALTO HAPS Limited spółka zależna Airbus Defence and Space, poinformowała, że bezzałogowa platforma wysokościowa/pseudosatelita Zephyr S klasy HAPS (High Altitude Platform Station) pobiła własny rekord świata najdłuższego nieprzerwanego lotu w stratosferze, wydłużając go z 64 do 67 dni.
Zgodnie ze szczegółami, statek powietrzny przebywał w stratosferze przez 67 dni, 6 godzin i 52 minuty do 28 kwietnia 2025. Pobił tym samym poprzedni swój rekord wynoszący 64 dni z 2022 r. i pobiła rekord świata najdłuższego czasu trwania lotu, który trwał przez pół wieku.
Po starcie z AALTOPORT w Kenii 20 lutego 2025, Zephyr przeprowadził testy łączności ładunku przed przejściem do australijskiej przestrzeni powietrznej. Podczas tego lotu Zephyr nawigował po 7 różnych Rejonach Informacji Powietrznej (Flight Information Region, FIR), co jest najwyższą liczbą odnotowaną przez statek powietrzny klasy HAPS. Ponadto samolot dwukrotnie przekroczył strefę konwergencji międzyzwrotnikowej (ITCZ) – demonstrując stabilność i wydajność platformy w zmieniających się warunkach pogodowych na półkuli południowej i północnej (Pseudosatelita Zephyr przeprowadził test łączności stratosferycznej w Kenii).
Rekordowy lot zakończył się bezpiecznie nad wyznaczonym obszarem sanktuarium lotniczego (ang. aviation sanctuary area) na Oceanie Indyjskim. Odpowiednie władze zostały niezwłocznie powiadomione przez AALTO.
Po dekadzie zarządzania przez Airbus Defence and Space, Zephyr ugruntował swoją pozycję jako wiodąca platforma HAPS na świecie. Ostatni rekordowy lot Zephyra został ułatwiony dzięki ramom regulacyjnym w Kenii, kierowanym przez Kenijską Agencję Kosmiczną (Kenya Space Agency, KSA) i Kenijski Urząd Lotnictwa Cywilnego (Kenya Civil Aviation Authority, KCAA). Dzięki wsparciu regulatorów, udziałowców i partnerów, AALTO przygotowuje się do komercjalizacji usług HAPS, a ich początkowe wprowadzenie do użytku w Japonii planowane jest na 2026 rok.
Hughes Boulnois, dyrektor generalny AALTO, skomentował:
AALTO i Zephyr są na czele innowacji w lotnictwie. Dzięki temu nowemu rekordowemu lotowi ponownie przekroczyliśmy granice rozwijającej się branży HAPS i lotnictwa na całym świecie, wykorzystując zasilany energią słoneczną stratosferyczny samolot. Kierując najbardziej zaawansowanym HAPS, zademonstrowaliśmy nasze możliwości, które są cenne dla partnerów komercyjnych i rządowych. Naszym celem na rok 2025 jest dalsza integracja HAPS z ekosystemami kosmicznymi, obronnymi i łącznościowymi: postęp w fazie komercyjnej tej pionierskiej technologii.
Pierre-Antoine Aubourg, Chief Technology Officer, dodał:
Zephyr to wyjątkowy samolot. Jego osiągi podczas tego lotu podkreślają jego technologiczną solidność, zgodność z procedurami lotu i modelami bezpieczeństwa. Zakres lotu Zephyra jest najbardziej zaawansowany w globalnym HAPS, umożliwiając bezpieczną i niezawodną pracę oraz maksymalny nadzór ze strony AALTO i organów regulacyjnych. W miarę jak przechodzimy do usług komercyjnych, będziemy nadal wyznaczać nowe szlaki w zakresie bezpieczeństwa i wydajności lotnictwa.
25 lipca 2024, AALTO HAPS Limited informowała o uzyskaniu certyfikacji jako zatwierdzonej organizacji projektującej samoloty (Design Organisation Approval) dla Zephyr S przez Urząd Lotnictwa Cywilnego Wielkiej Brytanii (UK Civil Aviation Authority).
Latając miesiącami w stratosferze, Zephyr oferuje możliwości, które zrewolucjonizują łączność mobilną i obserwację Ziemi. Zephyr może zapewnić usługi łączności mobilnej 5G, monitorowanie, śledzenie, wykrywanie i identyfikację. AALTO jest zatem dobrze przygotowana do różnych zastosowań swojej platformy, takich jak zwiększanie zasięgu operatora sieci komórkowej i zapewnianie łączności o dużej przepustowości, w tym podczas reakcji władz na klęski żywiołowe.
Zephyr S został ujawniony podczas międzynarodowych targów lotniczych Farnborough 2018. Podstawowym celem statku powietrznego klasy HAPS jest zapewnienie lokalnej dostępności do niektórych usług po przystępnej cenie za pomocą zasilanego energią słoneczną samolotu wielokrotnego użytku. Usługami tymi mogą być m.in. monitoring obszarów morskich, patrolowanie granic, łączność, wykrywanie pożarów lasów. Przeznaczony do lotów w stratosferze na średniej wysokości 70 000 stóp (21 km) ultralekki Zephyr S ma skrzydła o rozpiętości 25 metrów, waży mniej niż 75 kg, lata ponad zjawiskami pogodowymi (chmury, prądy strumieniowe – jet stream) i nad normalnym ruchem lotniczym.
Idealnie przystosowany do długotrwałej, lokalnej obecności (ISR/wywiad, obserwacja i rozpoznanie), Zephyr S oferuje użytkownikowi możliwość skupienia zainteresowania na określonym obszarze (który może być szeroki na setki mil), zapewniając przy tym usługi telekomunikacyjne podobne do satelitów oraz obserwacji ziemi (z większą szczegółowością obrazu) przez długi czas bez zakłóceń (Bezzałogowiec/pseudosatelita Zephyr zapewni łączność na Bermudach).
Zephyr sets world-record for longest continuous flight, flying 67 days in stratosphere. ✈️
Read the full announcement ➡️ https://t.co/LtSDExv740#AALTO #Zephyr #WorldRecord #TheFutureIsStratospheric pic.twitter.com/AZonUghlmh
— AALTO (@AALTOHAPS) May 1, 2025