W sobotę, 25 stycznia 2025, francuskie międzynarodowe radio informacyjne RFI poinformowało, że w czwartek, 23 stycznia, około godziny 12.00 czasu uniwersalnego (GMT) u wybrzeży Syrii doszło do poważnego pożaru rosyjskiego okrętu zwiadu radioelektronicznego RFS Kildin projektu 861M Moma, który jest zmodyfikowanym okrętem hydrograficznym.
Do zdarzenia miało dojść około 20 mil morskich od portu w Tartusie na tzw. kanale syryjskim. Zauważono gęsty, czarny dym, nienaturalnie wydobywający się z komina okrętu, co wskazuje na pożar w maszynowni. Oprócz tego jednostka dryfowała, co oznacza że straciła napęd, a na rufie zauważono zgromadzonych marynarzy, gotowych na opuszczenie okrętu.
Sprawę skomentował dla RFI wysokiej rangi anonimowy oficer Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale), która z przyczyn geopolitycznych śledzi poczynania Rosjan w regionie wschodniego basenu Morza Śródziemnego.
Jeśli zachodnia marynarka wojenna śledziła minuta po minucie wydarzenia na Kildin, to dlatego, że była gotowa im pomóc, zgodnie z niepisanymi wymogami zasad marynarzy, ale Rosjanie nie prosili o żadną pomoc – wyjaśnił oficer.
Następnie, według relacji RFI, z dowódcą RFS Kildin miał skontaktować się drogą radiową TM Milla Moon, statek towarowy pod banderą Togo, idący z Albanii do tureckiego portu İskenderun. Rosjanie mieli odpowiedzieć, aby statek nie zbliżał się do nich na odległość do 5 mil morskich, podczas gdy inne jednostki rosyjskie w rejonie także zachowywały dystans od płonącej jednostki.
Dopiero prawie 5 godzin po wybuchu pożaru źródła wojskowe wskazują, że ostatecznie udało się go opanować i ponownie uruchomić silniki. Wydaje się, że najgorszego udało się uniknąć, ale zdolności okrętu szpiegowskiego do kontynuowania swojej misji nie są znane – poinformował francuski oficer.
Według dostępnych informacji, RFS Kildin opuścił Morze Bałtyckie i wszedł na Śródziemne 16 listopada 2024. Po próbie przeprowadzenia działań wywiadowczych, zwłaszcza w podejściu (do portów) hiszpańskich, francuskich i włoskich, na ponad tydzień zainteresował się tureckimi ćwiczeniami „Mavi Vatan” we wschodniej części Morza Śródziemnego – wyjaśnia oficer.
Obecnie uważa się, że nową misją okrętu jest monitoring nowego rządu syryjskiego, powstałego po upadku sojuszniczego reżimu Baszszara al-Asada i pospiesznym wycofaniu się rosyjskich sił z portu Tartus.
RFS Kildin został zbudowany w dawnej Stoczni Północnej w Gdańsku (obecnie Remontowa Shipbuilding) jako jeden z 29 okrętów hydrograficznych projektu 861, z których 9 zostało później przebudowanych na okręty zwiadu radioelektronicznego 861M. Został zwodowany 31 grudnia 1969 i przyjęty do służby w radzieckiej marynarce wojennej 23 maja 1970.
Ma 73,32 m długości, 10,8 m szerokości, 3,9 m zanurzenia, 1080 t wyporności standardowej i 1560 t wyporności pełnej. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych Zgoda-Sulzer 6ТD-48 o mocy 1800 KM każdy, trzech generatorów wysokoprężnych 5BAH22 o mocy 259 kW i jednego S324M o mocy 52 kW, których moc przenoszona jest na dwie śruby o zmiennym skoku. Zapewnia on prędkość maksymalną 17,3 w. i zasięg do 9300 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 11 w. Autonomiczność wynosi 35 dnia, a załoga składa się z 11 oficerów i 63 marynarzy.
Do samoobrony wykorzystywany jest zestaw przeciwlotniczy 9K32 Strieła-2 z zapasem 16 pocisków. Na okręcie zainstalowano system rozpoznania radioelektronicznego Bizan, dwa radary nawigacyjne Don, sonar MG-329 Szeksna, podwodny system łączności MG-13 i MG-26 Chosta, stacja wykrywania okrętów podwodnych MI-110K i specjalne wyposażenie elektroniczne: Witok-AK, MRR-1-7, Wachta-M, Wachta-10, Wachta-12, Wizit-M, Rotor-N, Uzieł, Kajra i Oktawa.
La série noire de la Marine russe en Méditerranée se poursuit: un navire espion en feu
➡️ https://t.co/SS2LZRg63p pic.twitter.com/y305MuHnGe— RFI (@RFI) January 25, 2025