We wtorek, 2 stycznia, południowokoreańska agencja prasowa Yonhap poinformowała o podpisaniu polsko-koreańskiego porozumienia o rozpoczęciu procesu wzajemnego uznawania wojskowych wymagań zdatności do lotów. Porozumienie podpisali przedstawiciele urzędu zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) oraz Ministerstwa Obrony Narodowej (w Polsce odpowiada za to Władza Lotnictwa Wojskowego – przyp. red.).
Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via X
Według urzędu DAPA, w ramach porozumienia, Warszawa będzie uznawała wojskowe certyfikaty zdatności do lotu wydane w Seulu dla samolotów wyprodukowanych w Korei Południowej i odwrotnie. Polska stała się piątym sygnatariuszem takiego porozumienia z Koreą Południową po Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Francji i Australii.
Przedstawiciele DAPA wyrazili nadzieję, że porozumienie utoruje drogę do wzmocnienia współpracy przemysłu obronnego Korei Południowej z Polską i eksportu samolotów wojskowych w Europie.
Przypomnijmy, że 16 września 2022 Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło w południowokoreańskiej spółce Korea Aerospace Industries 12 lekkich samolotów bojowych FA-50 Fighting Eagle (Block 10; GF – Gap Filler), za ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), a dostawy do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim właśnie zakończono. Ostatnie dwa samoloty dostarczono do Polski 26 listopada, a 29 grudnia 2023 zostały formalnie odebrane (Komplet dwunastu zamówionych FA-50GF już w Polsce, Zamówienie na samoloty FA-50 dla Polski).
W 2025 samoloty FA-50GF Block 10 będą stopniowo modernizowane do standardu FA-50PL Block 20 i uzupełnią 36 fabrycznie nowych samolotów w tym standardzie zamówionych równolegle w ub. r. za ok. 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto) z dostawami w latach 2025-2028.
Zgodnie z wytycznymi specjalistycznymi zastępcy szefa Władzy Lotnictwa Wojskowego – szefa Pionu Zdatności – głównego inżyniera lotnictwa wojskowego z 14 listopada 2023 w sprawie szczegółowych procedur wprowadzenia w Siłach Zbrojnych dokumentów EMAR (European Military Airworthiness Requirements), wszystkie statki wojskowe, a więc i samoloty FA-50, zostaną objęte certyfikacją EMAR 21 Edition 2.0. Jest to wynik decyzji ministra obrony narodowej w tej sprawie z 11 września 2023.
https://twitter.com/AgencjaUzbr/status/1740760254630314476?s=20
https://twitter.com/pawelbejda/status/1740752631101083695?s=20