Przejdź do serwisu tematycznego

Polaris DAGOR dla Australii

Spółka Polaris Australia dostarczy tamtejszym Siłom Obronnym nieujawnioną liczbę lekkich pojazdów terenowych DAGOR 4×4.

W poniedziałek, 9 września 2024, amerykańska spółka Polaris Government & Defense (część Polaris Inc.) poinformowała, że jej australijski oddział, Polaris Australia, otrzymał 2-letnie zamówienie o wartości 22 mln AUD/14,6 mln USD (56,94 mln zł) od Departamentu Obrony Australii na dostawę nieujawnionej liczby lekkich pojazdów terenowych DAGOR 4×4 (Deployable Advanced Ground Off-Road).

Zdjęcie: Polaris Government & Defense

Umowa obejmuje pojazdy, wyposażenie i akcesoria misji, instrukcje techniczne, części zamienne i zestawy narzędzi, pakiet szkolenia kierowców i techników obsługi oraz ciągłe wsparcie eksploatacji w kraju.

Polaris Australia dostarczy pojazdy DAGOR 4×4 jednostkom Australijskich Sił Obronnych (Australian Defence Force, ADF) w kilku wariantach na potrzeby wspólnych misji na całym świecie. Czterokołowe pojazdy terenowe zostaną skonfigurowane w trzech różnych wariantach – wariant transportowy o zwiększonej mobilności taktycznej i zasięgu jazdy, wariant rozpoznawczy (ekspedycyjny) do działań w trudnych warunkach oraz wariant cargo z tylnymi siedzeniami zastąpionymi większą przestrzenią ładunkową. Standardowe elementy konfiguracji misji opracowane przez Polaris, a także lokalnie zaprojektowane i wyprodukowane wyposażenie zostaną zintegrowane z pojazdami w zakładzie Polaris Australia w Melbourne.

Jesteśmy dumni, że możemy zapewnić tę możliwość personelowi australijskiemu. Pojazd terenowy DAGOR pozwoli zespołom poruszać się szybciej, przewozić więcej i znacznie zmniejszyć zmęczenie bojowe, poruszając się po trudnym terenie, który w przeciwnym razie można pokonać pieszo — powiedział Michael Cannell, kierownik ds. sprzedaży i operacji w dziale Government & Defense w Polaris Australia. Polaris Australia zapewni również wsparcie w kraju, wykorzystując globalną obecność Polaris, gdy te pojazdy będą wdrażane na całym świecie.

Lekki pojazd terenowy DAGOR w układzie 4×4 dostosowany do przewożenia do 9 osób. Wóz został pierwotnie zaprojektowany na potrzeby amerykańskich wojsk specjalnych – obecnie służą w US SOCOM i 82. Dywizji Powietrznodesantowej US Army. Był bezskutecznie oferowany w programie US Army o kryptonimie ISV (Infantry Squad Vehicles). Jest dostosowany do łatwego transportu za pomocą samolotów C-130 Hercules i C-17A Globemaster III oraz śmigłowców CH-47 Chinook wraz z certyfikatami do desantowania z powietrza i załadunku podwieszanego.

Podwozie i zawieszenie są zaprojektowane do jazdy w trudnym terenie nowej przy pełnym obciążeniu 1814 kg (dopuszczalna masa całkowita to 3850 kg). DAGOR wykorzystuje komercyjne komponenty układu napędowego (COTS), w tym silnik wysokoprężny zasilany paliwem JP8. Pojazd osiąga prędkość maksymalną 120 km/h oraz zasięg jazdy do 805 km. Pokładowa instalacja elektryczna może produkować do 4,4 kW energii. Na pojeździe jest możliwy montaż uzbrojenia strzeleckiego (Wyrzutnia bezzałogowców na Polaris DAGOR).

Współpraca w ramach globalnej społeczności obronnej ma kluczowe znaczenie dla powodzenia misji, a wspólnota sprzętu pomaga zapewnić interoperacyjność między siłami połączonymi — powiedział Nick Francis, wiceprezes Polaris Government and Defense. Pojazdy wojskowe Polaris stały się mnożnikami siły dla wojsk ekspedycyjnych, wydłużając zasięg misji, jednocześnie zmniejszając zmęczenie operatora i zwiększając gotowość i możliwości misji.

Poza USA, pojazdy tego typu trafiły do jednostek specjalnych Kanady, Austrii, Rumunii, Szwecji, Turkmenistanu, Wielkiej Brytanii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Produkcja pojazdów DAGOR jest w toku, a dostawy będą miały miejsce w ciągu najbliższych dwóch lat. Pojazdy te uzupełnią w ADF dwa inne produkty Polaris: quady MV850 4×4 i Sportsman 6×6 Big Boss ATV.

Warto zauważyć, że pięć pojazdów DAGOR 4×4 było testowanych przez australijskie Dowództwo Operacji Specjalnych SOCOMD (Special Operations Command) w styczniu 2015.

W marcu 2018 Polaris zaprezentowała model DAGOR A1, który może przewieźć o 20% więcej ładunku niż bazowy DAGOR, a także ma większy prześwit.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X