22 listopada br. europejska spółka Airbuse Defence and Space poinformowała, że ukończyła budowę pierwszego satelity telekomunikacyjnego Inmarsat-6 F1. Został wysłany z francuskiej Tuluzy do japońskiej Tanegashimy, gdzie jest obecnie przygotowywany do wyniesienia w kosmos, co nastąpi 10 grudnia br. ze stanowiska LA-Y1 kompleksu startowego Yoshinobu (Drugi satelita Airbus Pléiades Neo wystrzelony).
Europejska spółka Airbus Defence and Space ukończyła budowę pierwszego satelity telekomunikacyjnego Inmarsat-6 F1
Pierwszy satelita z serii Inmarsat-6 zostanie wyniesiony na orbitę geocentryczną japońską rakietą nośną H-IIA 204 zbudowaną przez spółkę Mitsubishi Heavy Industries (MHI). Inmarsat-6 F1 bazuje na niezawodnej konstrukcji Eurostar 3000EOR spółki Airbus Defence and Space i będzie 54. wystrzelonym pojazdem kosmicznym zbudowanym na tej platformie. Będzie to zarazem piąty Eurostar wyposażony w napęd elektryczny służący do zmiany orbity (Łączność wojskowa na pokładzie satelity Eutelsat 36D).
Osiągnięcie to umacnia pozycję Airbusa jako światowego lidera w dziedzinie napędów elektrycznych dla pojazdów kosmicznych. Masa satelity, zmniejszona dzięki zastosowaniu napędu elektrycznego, umożliwia zabranie podwójnego ładunku (pasmo Ka i L), który powstał z wykorzystaniem w wyjątkowo dużym zakresie aparatury cyfrowej nowej generacji. Takie rozwiązanie zapewnia brytyjskiej spółce Inmarsat, wiodącemu dostawcy globalnych usług mobilnej komunikacji satelitarnej, większą elastyczność działania.
François Gaullier, dyrektor Airbusa ds. systemów telekomunikacyjnych, powiedział:
Inmarsat-6 F1 przenosi jedną z najbardziej wyrafinowanych aparatur cyfrowych, jakie kiedykolwiek zbudowaliśmy. Zapewnia użytkownikowi niezwykłe możliwości działania i pojemność. Jako wieloletni dostawca Inmarsatu, po zbudowaniu satelitów serii Inmarsat-4 i Alphasat, jesteśmy dumni, że nadal pomagamy utrzymać firmę w jej szczytowej formie, dzięki tej skokowej zmianie możliwości, jaką wnosi Inmarsat-6.
Satelita będzie służył do zapewniania łączności mobilnej w pasmach L i Ka / Zdjęcia: P. Pigeyre, Airbus Defence and Space
Inmarsat-6 otrzymał dużą, 9-metrową antenę do obsługi pasma L i dziewięć wielowiązkowych anten dla pasma Ka. Modułowy procesor cyfrowy nowej generacji zapewnia pełną elastyczność routingu do 8000 kanałów i dynamiczne przydzielanie mocy do ponad 200 wiązek punktowych w paśmie L. Wiązki punktowe w paśmie Ka będą sterowane względem całej widocznej przez anteny powierzchni Ziemi, z elastycznym przydziałem kanałów.
Dzięki zwiększonej pojemności i elastyczności, nowy satelita umożliwi Inmarsatowi oferowanie obecnym i przyszłym klientom z sektora transportu lądowego, morskiego i powietrznego bardziej zaawansowanych usług w paśmie L, w tym bardzo tanich usług mobilnych i aplikacji IoT. Inmarsat-6 uzupełni i ulepszy usługi pasma L oferowane przez ELERA (globalną sieć Internetu Rzeczy) i zacznie świadczenie usług w pasmie Ka, co pozwoli rozszerzyć dostępną na całym świecie szybką usługę szerokopasmową Inmarsatu – Global Xpress (Airbus na czele konsorcjum budowy europejskiego Internetu kwantowego).
Inwestycje Airbusa w technologie platform nośnych i ładunków użytecznych wykorzystywane w Inmarsat-6 są wspierane przez Europejską Agencję Kosmiczną ESA (European Space Agency) oraz agencje krajowe, w szczególności brytyjską agencję kosmiczną UKSA (United Kingdom Space Agency) i francuski Państwowy Ośrodek Badań Kosmicznych CNES (Centre National d’Études Spatiales). Inmarsat-6 ma masę startową 5470 kg, moc pojazdu kosmicznego 21 kW i projektowaną żywotność ponad 15 lat. MHI została wybrana do wystrzelenia Inmarsat-6 F1 w dniu 12 września 2017, a start pierwotnie planowano w 2020.