Jak wynika z nieoficjalnych informacji Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ), ma rozważać zlecenie audytu spółek FCA Poland oraz FCA Powertrain Poland celem przeprowadzenia analizy potencjalnej transakcji zakupu zakładu motoryzacyjnego produkującego silniki wysokoprężne i benzynowe w Bielsku-Białej.
Obecna linia produkcyjna w FCA Powertrain Poland / Zdjęcie: FIAT Chrysler Automobiles
Departament Polityki Finansowej Grupy PGZ miał zlecić przygotowanie oraz przeprowadzenie procesu due diligence prawnego i finansowego (dogłębnej analizy w celu jego wyceny przez inwestora – przyp. red.) oraz opracowanie struktury transakcji FCA Powertrain Poland oraz kompleksu przemysłowego należącego do niej.
Przedmiotem postępowania ma być wyłonienie dostawcy usługi powyższego audytu według stanu na dzień 30 czerwca 2023, dwoma metodami: majątkową i dochodową, celem przeprowadzenia analizy potencjalnej transakcji nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub/i FCA Powertrain Poland od FCA Poland z siedzibą w Bielsku-Białej.
Na pytania Redakcji Magazynu Militarnego MILMAG dotyczące sprawy, Dział Komunikacji Departamentu Komunikacji i Marketingu Grupy PGZ nie potwierdził tych doniesień, nadmieniając jedynie, że nie komentuje sprawy.
Nieoficjalnie, zgodnie z doniesieniami prasy lokalnej, PGZ rozważa ewentualne uruchomienie w Bielsku-Białej linii produkcyjnej podzespołów dla należącej do Grupy Kapitałowej, spółki Jelcz.
Przypomnijmy, że 19 stycznia br. zakłady Jelcza w Jelczu-Laskowicach odwiedził prezes zarządu Grupy PGZ Sebastian Chwałek. W jej trakcie zaprezentowano lokalizację przyszłych inwestycji, które są związane z rozbudową zakładów, a co za tym idzie także zwiększeniem zatrudnienia w spółce.
Inwestycje są związane z rosnącymi zamówieniami ze strony Agencji Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej na podwozia specjalne (ciężarowe) dla różnych programów modernizacyjnych Wojska Polskiego. Należy tu wymienić program Homar-K czyli podwozia 8×8 dla wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych K239 Chunmoo (i w planach podwozia 6×6 w programie Homar-A dla M142 HIMARS), I i II faza programu obrony powietrznej średniego zasięgu Wisła, programy obrony powietrznej krótkiego zasięgu Mała Narew/Narew i Pilica/Pilica+, a także podwozia dla Aparatowni Łączności Cyfrowej-Transmisyjnej (AŁC-T), pojazdów minowania narzutowego Baobab-K, w przyszłości radarów wstępnego wskazywania celów P-18PL i radarów pasywnej lokacji PET/PCL, a także mostów towarzyszących MS-20 Daglezja, cystern dystrybutorów-paliwowych typu CD-10 i CND-27, kolejnych samochodów Jelcz 442.2 i Jelcz 662.D43 czy podwozi do parków pontonowych/mostów składanych w ramach programów Daglezja-P i Daglezja-S.
Warto dodać, że 7 czerwca br. Huta Stalowa Wola podpisała protokół ustaleń (Memorandum of Understanding, MoU) z amerykańską spółką RENK America (część niemieckiej grupy RENK) o współpracy w zakresie zespołów napędowych dla bojowych pojazdów gąsienicowych. Umowa dotyczy transferu technologii do produkcji power-packów (silnik, skrzynia przekładniowa oraz mechanizmy służące do zaopatrywania pojazdu w niezbędne media – przyp. red.) do pojazdów produkowanych przez HSW. Jest to ciekawa informacja z uwagi na fakt, że HSW nabyła 100% akcji spółki Jelcz w kwietniu 2012.