Na Poligonie w Wesołej Zarząd Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 reprezentowany przez p.o. Prezesa Jakuba Gazdę oraz Członka Zarządu Zbigniewa Matuszczaka wraz z Dyrektorem Biura Projektów Lotniczych PGZ, Januszem Sobolewskim zaprezentowali Redakcji MILMAG aktualny stan prac nad programami bezzałogowych statków powietrznych Wizjer oraz Orlik.
/ Film: Paweł Ścibiorek, Paul Wojcicki-Jarocki
SYSTEM BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH KLASY TAKTYCZNEJ KRÓTKIEGO ZASIĘGU ORLIK
Orlik przeznaczony jest do szeregu zadań takich jak:
- rozpoznanie przeciwnika (obiekty, sprzęt, drogi marszu, rejony działań), warunki atmosferyczne i terenowe,
- dozorowanie i monitorowanie obiektów i rejonów przez określony czas (bazy, rejony zainteresowania),
- wskazywanie celów i określenie danych do rażenia ogniowego w czasie rzeczywistym,
- ocena skutków uderzeń – w czasie rzeczywistym wraz z korekcją wskazań,
- wysokorozdzielcze zobrazowanie terenu i obiektów,
- rozpoznanie pojawienia się zmian w zadanym obszarze,
- identyfikacja, znakowanie i opisywanie wykrytych obiektów,
- przesyłanie informacji do stanowiska dowodzenia.
W skład systemu Orlika wchodzi 5 platform powietrznych z głowicami elektrooptycznymi EO/IR, 2 radary SAR (SAR/GMTI), naziemna stacji kontroli (NSK), 1 naziemny terminal danych (NTD), przenośny terminal wideo (WTV), przenośny terminal wideo (PTV) oraz zestaw systemu startu i lądowania.
Masa startowa Orlika wynosi do 150 kg. Kompozytowy płatowiec napędzany silnikiem spalinowym startuje z wyrzutni lub klasycznie z rozbiegu. Lądowanie odbywa się klasycznie na pasie startowym lub awaryjnie za pomocą spadochronu. Bsl może wykonywać loty o długotrwałości do 6 godzin, na pułapie praktycznym 5000 m n.p.m z prędkościami 120 – 180 km/h. Zgodnie z danymi producenta zasięg łączności radiowej (LOS) wynosi 150 km.
SYSTEM BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH (SBSP) KLASY MINI WIZJER
Wizjer to obserwacyjny samolot kategorii mini. został opracowany do prowadzenia misji rozpoznawczych w promieniu 30 km z wykorzystaniem dwusensorowej głowicy optoelektronicznej pracującej w warunkach dziennych i nocnych. Charakteryzuje go niski współczynnik emisji hałasu.
SBSP WIZJER startuje automatycznie z wykorzystaniem kompozytowej wyrzutni startowej oraz wykonuje manewr lądowania w trybie automatycznym wykorzystując przy tym spadochron oraz poduszkę powietrzną. Jak informuje WZL-2 charakteryzuje go możliwość realizacji misji w trudnych warunkach atmosferycznych, w tym podczas opadów deszczu oraz w warunkach zamglenia.
Zastosowana optoelektronika ma zapewniać wysoką jakość danych z rozpoznania w dzień i w nocy. Ma to zapewnić możliwość określania dokładnej lokalizacji obiektów. Wraz z bsl WZL-2 oferuje symulator wykorzystujący rzeczywistą Naziemną Stację Kontroli, umożliwiający szkolenie w zakresie wszystkich funkcjonalności systemu w symulacji różnych warunków atmosferycznych oraz z możliwością tworzenia własnych scenariuszy taktycznych. W skład zestawu wchodzą 4 platformy powietrzne, naziemna stacja kontroli, naziemny terminal danych, przenośny terminal wideo oraz wyrzutnia startowa.
13-kg Wizjer może latać z prędkością od 65 km/h do 120 km/h na pułapie 4000 m n.p.m. Zasięg napędzanej silnikiem elektrycznym platformy wynosi 30 km a maksymalny czas lotu do 3 godzin. Startuje za pomocą wyrzutni a ląduje na spadochronie.
Współpraca reklamowa
Czytaj także: