Jak wskazuje Agencja Uzbrojenia, przedmiotem umowy jest dostawa (w latach 2026-28) 215 cystern, które będą kosztować około 700 mln PLN brutto. Dodatkowo kontrakt obejmuje opcję obejmującą do 105 kolejnych pojazdów (maksymalna wartość opcji to około 350 mln PLN brutto). Nowe cysterny trafią do Wojsk Specjalnych, Marynarki Wojennej oraz Wojsk Lądowych, w tym jednostek przezbrajanych w broń zamówioną w Republice Korei (czołgi K2 Black Panther, armatohaubic K9A1/PL Thunder oraz wyrzutni Homar-K). Poza tym beneficjentami zamówienia będą pododdziały należące do struktur Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (Wojsko Polskie otrzyma 320 cystern dystrybutorów paliwowych CD-10S).
CD-10s trafią do dużej liczby jednostek Wojska Polskiego / Zdjęcia: Agencja Uzbrojenia, 16. Żuławski Pułk Logistyczny
Będą to kolejne pojazdy tego typu w Wojsku Polskim. Pierwszych 49 sztuk zostało zakupionych przez Agencję Uzbrojenia w firmie Celtech Sp. z o.o. w grudniu 2022 roku. Ich dostawy rozpoczęły się pod koniec 2023 roku. Umowa obejmowała także opcję kontraktową obejmującą możliwość dokupienia kolejnych 150 egzemplarzy, jednak dotychczas brak informacji odnośnie jej wykorzystania.
Cysterna CD-10s w pełnej okazałości
Cysterny dystrybutory paliwowe CD-10 obu wersji (na podwoziu Jelcz P662D.35 oraz Scania P460) są intensywnie wykorzystywane także w ramach różnego rodzaju zadań o charakterze humanitarnym – obecnie można odnotować ich obecność na terenach popowodziowych, gdzie wspierają logistyczne jednostki prowadzące zadania w ramach Operacji Feniks.
Dzięki cywilnej konfiguracji CD-10S otrzymały m.in. czujniki dostosowujące prędkość do pojazdu znajdującego się przed cysterną
CD-10s z bliska
Cysterny CD-10s, jak formalnie są oznaczone, bazują na ciężarówkach Scania P460, które po raz pierwszy trafiły do jednostek Wojska Polskiego pod koniec 2023 roku. Jednym z powodów wymiany podwozi bazowych, wcześniejsze CD-10 dostarczano na ciężarówkach Jelcz P662D.35, mógł być brak możliwości dostawy odpowiedniej liczby pojazdów (co było związane z rosnącymi zamówieniami) oraz kalkulacją kosztów całości pakietu. Jednocześnie zapisy postępowania przetargowego otwierały możliwość zastosowania innych podwozi, które określano jako równoważne do P662D.35.
Cechą charakterystyczną CD-10S jest hak umożliwiający tworzenie zestawu z cysterną
Ciężarówki Scania P460 otrzymały niskie kabiny sypialne, terenowe pakiety XT, a także uproszczony układ wydechowy wskazujący na zgodność z normami Euro 3. Napęd stanowi wysokoprężny silnik rodziny DC13. Podwozie w układzie 6×6 ma pojedyncze terenowe ogumienie na wszystkich osiach. Co należy podkreślić, kabina została skonfigurowana według standardów cywilnych i nie jest opancerzona. Już na etapie fabrycznym zamontowano elementy dodatkowe, które są widoczne na zewnątrz – m.in. uchwyt do holowania przyczepy (dopuszczalna masa zestawu z przyczepą wynosi 40000 kg), a także elektroniczny układ wspomagający kierowcę w czasie jazdy na tempomacie, który dostosowuje prędkość pojazdu zgodnie z tempem poruszania się samochodu przed cysterną.
Kabina kierowcy CD-10S jest skonfigurowana według komercyjnych rozwiązań cywilnych
Model CD-10S charakteryzuje się masą własną 16560 kg i dopuszczalną 25000 kg. Pojemność całkowita cysterny wynosi 10300 dm³. Podobnie jak wcześniejsza odmiana, są przeznaczone do transportowania, czasowego przechowywania oraz tankowania pojazdów i maszyn roboczych paliwami płynnymi. Mogą pracować w zakresie od -30 stopni Celsjusza do 50 stopni. Agregat pompowy pozwala na wydawanie do 1000 litrów paliw płynnych na minutę. Dzięki umieszczeniu węży po obu stronach, jednocześnie można tankować cztery pojazdy.