7 września Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL) z Warszawy poinformował o liście swoich produktów, które zaprezentuje podczas XVIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach (8-10 września). Dwa z nich zostały zgłoszone do nagrody Defender 2020.

Ubiór morski przeznaczony dla członków statków powietrznych wykonujących loty nad akwenami MUP - Rescue Pack powstał jako następca morskiego ubioru pilota MUP-1 i MUP-1s, opracowanego przez ITWL pod koniec lat 1990 / Zdjęcie: ITWL

Ubiór morski przeznaczony dla członków statków powietrznych wykonujących loty nad akwenami MUP – Rescue Pack powstał jako następca morskiego ubioru pilota MUP-1 i MUP-1s, opracowanego przez ITWL pod koniec lat 1990 / Zdjęcie: ITWL

MUP – Rescue Pack
Pierwszym, zgłoszonym do nagrody Defender 2020, jest ubiór morski przeznaczony dla członków statków powietrznych wykonujących loty nad akwenami (pilotów, nawigatorów/techników pokładowych oraz ratowników) o nazwie MUP – Rescue Pack, opracowany wspólnie ze spółką Konfexim-2, producentem skafandrów do nurkowania z Siechnic k. Wrocławia. Powstał jako następca morskiego ubioru pilota MUP-1 i MUP-1s, opracowanego przez ITWL pod koniec lat 1990.

Opracowano trzy wersje morskiego ubioru, spełniającego warunek trudnopalności, iskroodporności,  antystatyczności, wodoszczelności i oddychalności. Każda z wersji morskiego ubioru ma dodatkowe wyposażenie, złożone z osobistej bielizny termoaktywnej, antystatycznej, trudnopalnej w wariancie zimowym i letnim, ocieplaczy trudnopalnych, antystatycznych w wariancie zimowym i letnim, butów taktyczno-ratowniczych, uprzęży asekuracyjnych, kamizelek taktycznych do przenoszenia akcesoriów, kamizelek szyjnych ratowniczych dwu-komorowych o wyporności  275N i 150 N. MUP – Rescue Pack są wykonane z tkaniny zasadniczej o ponadprzeciętnych właściwościach techniczno-funkcjonalnych względem innych tkanin, stosowanych w porównywalnych ubiorach morskich.

Konstrukcje MUP – Rescue Pack wyposażono w system przenoszenia oporządzenia MOLLE, umożliwiający doczepianie różnych kieszeni i akcesoriów w zależności od potrzeb użytkownika. Ponadto, kamizelka taktyczna jest sprzęgnięta systemem MOLLE z kamizelką szyjną ratowniczą oraz dodatkowo z uprzężą asekuracyjną, ultralekką i bardzo łatwą w zakładaniu. Natomiast buty ratownicze z podeszwą antystatyczną i olejoodporną, umożliwiają szybkie odprowadzanie wody oraz są łatwe w zapianiu dzięki systemowi Boa closure (ściąganie buta pokrętłem zamiast sznurówek).

NeoX 2
Drugim będzie bezzałogowy statek latający (bsl) typu NeoX 2. Jest to wersja rozwojowa bsl NeoX, skonstruowana w celu spełnienia rygorystycznych wymagań stawianych wobec systemów bezzałogowych klasy mini do prowadzenia rozpoznania obrazowego. Charakteryzuje się automatycznym startem oraz lądowaniem za pomocą spadochronu i poduszki powietrznej.

Statek ma rozpiętość skrzydeł 3 m, długość 1,27 m i maksymalną masę startową 12 kg (masa całego zestawu nie przekracza 50 kg). Napędzany silnikiem elektrycznym osiąga prędkość minimalną 60 km/h i maksymalną 140 km/h, pułap do 4000 m (wysokość operacyjna wynosi od 100 do 1000 m). Zapewnia to maksymalny czas lotu ponad 210 min lub promień działania ponad 35 km. Czas przygotowania do lotu trwa do 15 minut, a loty mogą być wykonywanie z dopuszczalną prędkością wiatru do 12 m/s. Dane zebrane podczas lotu są przekazywane do dwóch operatorów za pomocą cyfrowego, szyfrowanego łącza danych AES-256. Statek wykonano z kompozytów węglowo-epoksydowych i szklano-epoksydowe oraz stopów metali lekkich.

NeoX 2 może być wykorzystywany do obrazowania terenu i obiektów w wysokiej rozdzielczości w świetle widzialnym (1920×1080 px) i termowizji (640×480 px) za pomocą głowicy dwuczujnikowej, określania współrzędnych celów, obrazowania pozwalającego na bieżące korekty i ocenę skutków użycia broni, rozpoznania zmian w zadanym obszarze czy obrazowania przemieszczania się sił przeciwnika. Bsl może poruszać się w kierunku wskazanym przez głowicę obserwacyjną, po ustalonej trasie lub krążyć wokół wskazanego obiektu.

E-NOSP
Trzecim produktem prezentowanym na MSPO 2020, a jednocześnie drugim zgłoszonym do nagrody Defender 2020, jest system zarządzania gotowością urządzeń naziemnej obsługi statków powietrznych z wykorzystaniem teletransmisji danych E-NOSP, który powstał w kooperacji z Wojskowym Centralnym Biurem Konstrukcyjno-Technologicznym (WCBKT) z Warszawy.

E-NOSP jest rozwiązaniem wspierającym zarządzanie dużymi zasobami wiedzy (Big Data) w aspekcie działalności logistycznej z wykorzystaniem środowiska sieciocentrycznego (Net-centric Logistics). Ma on również na celu maksymalizację wykorzystania dostępnych informacji w zakresie ich sprawności technicznej oraz lokalizacji. System E-NOSP jest zgodny z Priorytetowymi kierunkami badań w resorcie obrony narodowej na lata 2017-2026 określonymi decyzją nr 235/DNiSzW MON z dnia 26.06.2019 r. oraz priorytetami technologicznymi NATO w zakresie Analizy informacji i wsparcia w podejmowaniu decyzji w obszarze Przetwarzanie i analiza dużych zbiorów danych (Big Data & Long Data Processing and Analysis).

System ma charakter innowacyjny, ponieważ bazuje na najnowszych rozwiązaniach metrologicznych, zdalnej transmisji danych pomiarowych i analizie numerycznej. Zbudowano go w oparciu o technologię J2EE oraz grafowe i relacyjne bazy danych. System wyposażony jest w moduł analityczny realizujący skomplikowane wieloparametryczne algorytmy decyzyjne oraz graficzny interfejs użytkownika wykorzystujący najnowsze standardy używane przy budowie współczesnych aplikacji internetowych. System został wdrożony do eksploatacji próbnej w Siłach Zbrojnych RP, ponieważ osiągnięto IX poziom gotowości technologii.

Produkowane przez WCBKT urządzenia NOSP technologicznie przygotowane są do doposażenia w modułowy system zdalnej diagnostyki i teletransmisji danych. Aktualnie systemem E-NOSP współpracuje pilotażowo z wytypowanymi urządzeniami. System posiada możliwość współpracy z większością urządzeń NOSP produkcji krajowej. Parametry techniczne tych urządzeń są gromadzone w centralnej bazie danych, poddawane eksperckiej analizie i dystrybuowane do innych systemów wspierających eksploatację oraz zarządzanie gotowością samolotów.

System umożliwia zdalne monitorowanie parametrów technicznych każdego urządzenia w czasie rzeczywistym podczas jego pracy. Ponadto urządzenia LUZES V/D, LUZES V/N oraz LZE-6/M dostosowane są do zasilania samolotów F-35, F-16, M346, B737, G550 oraz wszystkich pozostałych samolotów i śmigłowców użytkowanych w Siłach Zbrojnych RP.

E-NOSP składa się z modułu zdalnej diagnostyki zamontowany na urządzeniu, modułu użytkownika bezpośredniej obsługi, modułu w systemie Samanta wspierający eksploatację urządzeń NOSP oraz system wspierający serwis urządzeń NOSP oparty na technologii rozszerzonej rzeczywistości (MON kupuje agregaty lotniskowe, 2019-03-09).