W środę, 23 kwietnia 2025, zgodnie z doniesieniami południowokoreańskiego dziennika Korea JoongAng Daily, urząd ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) Ministerstwa Obrony Republiki Korei zawarł umowę z konsorcjum spółek Korean Air (lider) oraz LIG Nex1 i Collins Aerospace (część amerykańskiej korporacji RTX) na modernizację 36 śmigłowców wielozadaniowych UH-60P Black Hawk.
UH-60P Black Hawk / Zdjęcie: S.J. Lee, Lockheed Martin
Umowa ma wartość 961,3 mld KRW (2,51 mld zł). Odrzucono kontrofertę spółki Korea Aerospace Industries (KAI). Zgodnie z doniesieniami, obejmie ona integrację nowych systemów samoobrony oraz łączności, montaż nowego standardu wyposażenia kabiny pilotów (tzw. szklany kokpit) oraz modernizację silników turbowałowych.
Będziemy dążyć do zwiększenia możliwości operacji specjalnych wojsk lądowych i wzmocnienia obrony narodowej, wykorzystując nasze doświadczenie w zakresie samolotu UH-60 – powiedział rzecznik Korean Air w oświadczeniu dla redakcji Korea JoongAng Dail.
Przypomnijmy, że w latach 1991–1999 instytut badawczy Korean Air Aerospace Division (KAL-ASD), należący do Korean Air, wyprodukował 124 śmigłowce UH-60P na licencji ówczesnej spółki Sikorsky Aircraft Corporation (obecnie część Lockheed Martin) dla wojsk lądowych Korei Południowej (Daehanminguk Yukgun) z łącznie 131 zamówionych.
Obecnie w służbie wojsk lądowych pozostaje łącznie 113 śmigłowców rodziny Black Hawk w wariantach: S-70, UH-60L i UH-60P. Pełnią głównie zadania transportowe, wsparcia sił specjalnych oraz poszukiwawczo-ratownicze (SAR). Ich uzupełnieniem są rodzime średnie śmigłowce wielozadaniowe KAI KUH-1 Surion (150 egz. + 103 zamówione) oraz amerykańskie ciężkie transportowe Boeing CH-47D Chinook (34 egz.), z których najstarsze zostaną zastąpione przez nowe CH-47F w liczbie 18 egz.