13 i 14 maja 2. Regionalna Baza Logistyczna (2. RBLog.) z Warszawy poinformowała o rozstrzygnięciu dwóch postępowań na dostawę 113 samochodów ogólnego przeznaczenia małej ładowności (57 w ramach zamówienia podstawowego i 56 w ramach opcji) i kolejnych 49 egzemplarzy (25 w ramach zamówienia podstawowego i 24 w ramach opcji), realizowanych procedurą otwartą od 19 marca 2020.
Samochody MAN TGE będą to kolejne niemieckie pojazdy ogólnego przeznaczenia małej ładowności użytkowane w Wojsku Polskim, obok VW Crafter i Transporter / Zdjęcie: MAN Truck & Bus Polska
W postępowaniu nr D/36/2020 na dostawę łącznie 113 samochodów, zamawiający otrzymał cześć ofert z terminem do 24 kwietnia do godz. 9.00. Najkorzystniejszą, o wartości 13 519 207 zł netto (16 628 624,61 zł brutto), złożyła spółka MAN Truck & Bus Polska. Umowa ramowa ma obowiązywać wykonawcę do 30 listopada 2020 (Siedmiu chętnych na opancerzonego Mustanga, 2020-04-17).
Z kolei w postępowaniu nr D/35/2020 na dostawę łącznie 49 samochodów, zamawiający otrzymał cztery oferty z terminem do 23 kwietnia do godz. 9.00. Tym razem również najkorzystniejszą ofertę, o wartości 7 558 544 zł netto (9 297 009,12 zł brutto) złożyła spółka MAN Truck & Bus Polska. Także i w tym przypadku, umowa ramowa ma obowiązywać do końca listopada (Navary zamówione, 2020-03-31).
Kryteriami wyboru ofert w obu postępowaniach były cena (60%), nawigacja (10%), okres dodatkowej gwarancji (15%) i dodatkowa moc silnika (15%). Wśród wymogów technicznych znalazły się możliwość przewożenia 6 osób, ładowność 1100 kg (po zabudowie), rozstaw osi co najmniej 3450 mm, maksymalna dopuszczalna masa całkowita 3500 kg, przebieg minimalny 400 tys. km, gwarancja minimum 24 miesiące, silnik wysokoprężny o mocy co najmniej 90 kW w normie Euro 6 i automatyczną 5-biegową skrzynią biegów oraz układ jezdny 4×2.
Oznacza to, że Wojsko Polskie otrzyma łącznie 82 samochody dostawcze MAN TGE z silnikiem 2.0 TDI o mocy 130 kW (177 KM) w ramach zamówienia podstawowego i 80 w ramach opcji, co w przypadku realizacji obu zwiększy zamówienie do 162 samochodów.
Wcześniej, 11 maja spółka MAN Truck & Bus Polska poinformowała o gotowości do przekazania 32 z 64 zamówionych samochodów MAN TGE za ponad 28 mln zł brutto, przeznaczonych dla Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego (WITD). Zostały zamówione w ramach projektu Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego.
Analiza
W poprzednich latach Wojsko Polskie otrzymywało partie samochodów ogólnego przeznaczenia małej ładowności (mikrobusów) typu Volkswagen Crafter. Co ciekawe, nowsza generacja VW Crafter dzieli to samo podwozie z zakupionymi właśnie MAN TGE, gdyż ich producent należy do grupy Volkswagen AG. Niewielkie różnice są tylko w elementach nadwozia. Samochody Crafter, wraz z mniejszymi VW Transporter stanowią znaczną część całej liczby samochodów małej ładowności w Wojsku Polskim.
W 2017 2. RBLog. rozstrzygnęła dwa postępowania w tej sprawie. 13 września na zakup 90 samochodów wygrało konsorcjum Hibneryt wraz z Kafar Bartłomiej Sztukiert za równowartość 17,5 mln zł brutto. 18 września ponownie to samo konsorcjum wygrało postępowanie na dostawę 10 samochodów (w ramach jednego z czterech zadań na łącznie 57 samochodów) za równowartość 2,1 mln zł brutto.
Z kolei 7 października tego samego roku 3. Regionalna Baza Logistyczna (3. RBLog.) z Krakowa zakupiła 23 samochody tego typu (z opcją na 12 kolejnych) za od spółki Benepol, która wcześniej w sierpniu wygrała postępowanie na dostawę 108 takich samochodów dla Żandarmerii Wojskowej. Ostatnie dwa zamówienia na VW Crafter, realizowane ponownie przez 2. RBLog. złożono 21 czerwca i 27 lipca 2018. Ponownie wybrano oferty konsorcjum Hibneryt oraz Kafar Bartłomiej Sztukiert o wartości, odpowiednio, 14,76 mln zł brutto i 11,93 mln zł brutto (w przypadku tego drugiego zamówiono 97 samochodów dla służ Regulacji Ruchu).