W poniedziałek, 25 marca 2024, Ministerstwo Obrony Malezji poinformowało o planach modernizacji LEP (Life Extension Program) wszystkich 48 czołgów PT-91M Pendekar, dostarczonych w latach 2007-2009 przez Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy. Szczegóły upubliczniono w odpowiedzi na ustną interpelację poselską nr 72, którą przedłożył były wiceminister obrony Ikmal Hisham bin Abdul Aziz.
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Malezji
Poseł w pytaniu do ministra obrony Mohameda Chalida Nordina zapytał o przyszłość czołgów PT-91M Pendekar w wojskach lądowych (Tentera Darat Malaysia), biorąc pod uwagę że oryginalny producent sprzętu (OEM), czyli Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy (wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej) wstrzymał produkcję części zamiennych, jak i użycie w działaniach bojowych tych czołgów (przekazanych walczącej Ukrainie przez Polskę PT-91M/M1R Twardy) wykazało słabe wyniki.
W odpowiedzi resort obrony poinformował, że czołgi Pendekar nadal pełnią ważną część zdolności ofensywnych i w odstraszaniu. Były wdrażane etapami w latach 2007-2011 w ramach 11. Pułku Czołgów Królewskiego Korpusu Pancernego (Rejimen ke-11 Kor Armour DiRaja) wraz z 6 wozami zabezpieczenia technicznego WZT-4 (WZT-91M), 5 mostami szturmowymi PMC Leguan (PMC-91M), 5 maszynami inżynieryjno-drogowych MID-M (MID-91M) i 1 pojazdem do szkolenia kierowców SJ-09.
W kontekście dalszego użytkowania wozów poinformował, że obecna umowa z Zakładami Mechanicznymi Bumar-Łabędy na wsparcie eksploatacji i dostawy części zamiennych wygasa we wrześniu 2024, ale zostanie przedłużona do września 2025. Potwierdził, że nadal trwają dostawy części zamiennych od producenta.
W ramach kolejnej inicjatywy, resort realizuje prace nad rozwiązaniem najważniejszych problemów eksploatacyjnych tych czołgów, które zidentyfikowano wspólnie z użytkownikiem i lokalnym przemysłem. W tym celu dwa czołgi przechodziły testy, które zrealizowane pomiędzy czerwcem 2023 a marcem 2024. Zidentyfikowano problemy z przekładniami hydrokinetycznymi Renk France ESM 350M i komponentami elektronicznymi dalmierza laserowego działonowego GLRF oraz systemu kierowania ogniem Sagem Savan-15.
Oczekuje się, że modernizacja LEP czołgów zostanie przeprowadzona w ramach 12. Planu Malezyjskiego (RMKe 12) w latach 2021-2025 lub 13. Planu Malezyjskiego (RMKe 13) w latach 2026-2030.
Warto przypomnieć, że podczas Defence Services Asia (DSA) w kwietniu 2016 w Singapurze francuska spółka Renk France zaproponowała modernizację zespołów napędowych malezyjskich czołgów poprzez wymianę power-packów na nowo zaprezentowane rozwiązanie o nazwie 350S, wyposażone w przekładnię ESM 350 oraz silnik Scania D1I6, oferujący moc 1184 KM (883 kW) w miejsce dotychczasowego złożonego z silnika PZL Wola S-1000R o mocy 1000 KM (735 kW) i przekładni ESM 350M.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.