W piątek, 2 maja 2025, amerykańska spółka DZYNE Technologies poinformowała, że dostarczyła rodzimym Siłom Powietrznym (US Air Force USAF) nowe autonomiczne jednorazowe bezzałogowe szybowce transportowe Grasshopper (ang. konik polny). Liczba pojazdów pochodzących z produkcji seryjnej nie została ujawniona.
Grasshopper podczas otwierania skrzydeł do lotu ślizgowego / Zdjęcia: DZYNE Technologies
System został opracowany we współpracy z laboratorium badawczym amerykańskich wojsk lotniczych AFRL (Air Force Research Laboratory). Ma to być tani system transportowy (koszt jednostkowy to 40 tys. USD/150,95 tys. zł), który lotem ślizgowym po uprzednim zrzucie z ładowni samolotu transportowego Lockheed Martin C-130J Super Hercules lub Boeing C-17A Globemaster III, ma docierać na odległość kilkudziesięciu kilometrów bez potrzeby wykorzystania sygnału GPS do rozproszonych pododdziałów, dostarczając im ładunek o maksymalnej masie 227 kg. Zwłaszcza ma być przydatny w środowiskach o zwiększonym ryzyku dla tradycyjnych załogowych samolotów lub śmigłowców transportowych lub po prostu niedostępnych dla nich.
Dostawa Grasshopper świadczy o sukcesie naszej współpracy z Siłami Powietrznymi w opracowaniu autonomicznego rozwiązania w zakresie zaopatrzenia, które spełnia wymagania „spornych środowisk” – powiedział Matthew McCue, dyrektor generalny DZYNE Technologies. Dzięki ścisłej współpracy udało nam się zaprojektować i udoskonalić linię produktów Grasshopper, przekształcając ją w ekonomiczną i wydajną platformę logistyki lotniczej. Ten kamień milowy podkreśla wpływ tego partnerstwa i kluczową rolę, jaką Grasshopper odegra nie tylko w spornej logistyce, ale także w pomocy humanitarnej i operacjach pomocy w przypadku klęsk żywiołowych, gdzie szybkie, precyzyjne i bezzałogowe dostawy kluczowych dostaw mogą uratować życie.
Lądowanie na spadochronie w docelowym punkcie…
Dzięki ścisłej współpracy USAF, DZYNE Technologies i ich użytkowników, Grasshopper w ciągu niecałych 12 miesięcy przeszedł z fazy badawczej do fazy testów operacyjnych. Najnowsza dostawa jest częścią szerszej inicjatywy mającej na celu unowocześnienie możliwości zaopatrzenia powietrznego w środowiskach o dużym zagrożeniu.
Grasshopper to przełomowy krok w dziedzinie autonomicznego zaopatrzenia – dodał dr Thomas Howell, kierownik działu w laboratorium AFRL. Jego zdolność do dostarczania krytycznych ładunków na odległość, jednocześnie chroniąc nasze statki powietrzne i ich załogi przed niebezpieczeństwem, jest główną zaletą w nowoczesnych środowiskach operacyjnych.
Testy w USAF trwały od października 2022 i objęły dostawę kilkudziesięciu egzemplarzy niezbędnych do prób w locie. Program był odpowiedzią na zapotrzebowanie Dowództwa Operacji Specjalnych (United States Special Operations Command, US SOCOM).
Opierając się na sukcesie Grasshoppera o krótkim i średnim zasięgu, DZYNE Technologies aktywnie opracowuje wariant o wydłużonym zasięgu, który ma być dostępny na początku 2026, aby jeszcze bardziej zwiększyć możliwości autonomicznej logistyki.
Aby sprostać rosnącemu popytowi na linię produktów Grasshopper, dział UAS w DZYNE Technologies — oferujący flagowe produkty ULTRA i LEAP — pod koniec 2023 rozszerzył swoją działalność produkcyjną. Nowy zakład o powierzchni 125 000 stóp² (11 613 m²) w Irvine w Kalifornii zwiększa obecnie produkcję pojazdów Grasshopper, aby realizować obecne i przyszłe zamówienia w ramach szerszego programu.
Analogiczne rozwiązania jakie są rozwijane w USA to np. GD-2000 spółki Silent Arrow (wchodzącej w skład Yates Electrospace Corporation) czy LG-1K i LG-2K od Logistics Gliders.