23 września ministerstwo obrony Indii poinformowało o zamówieniu partii 118 seryjnych, zmodernizowanych czołgów Arjun Mk1A, które zostaną wyprodukowane w zakładach HVF (Heavy Vehicles Factory) w miejscowości Awadi na przedmieściach Ćennaj (Madras) w stanie Tamilnadu. Umowa była negocjowana od 2 stycznia br.
Ministerstwo obrony Indii zamówiło 118 seryjnych, zmodernizowanych czołgów Arjun Mk1A, które zostaną wyprodukowane w zakładach HVF w Awadi w stanie Tamilnadu
Umowa ma wartość 75,23 mld INR (4,02 mld zł). Należy dodać, że jej początkowa wartość była szacowana na 89,6 mld INR (4,77 mld zł) i miała zostać zawarta do 31 marca br. Zamówienie jest elementem planu gospodarczego o nazwie Atmanirbhar Bharat Abhiyaan (pol. Misja samowystarczalne Indie), który jest odpowiedzią na kryzys ekonomiczny związany z pandemią COVID-19, jak i implementacją polityki Make In India. Jak podaje resort obrony, realizacja umowy pozwoli na zabezpieczenie 8 tysięcy miejsc pracy w zakładach HVF i 200 kolejnych u lokalnych poddostawców.
Nie poinformowano kiedy nastąpią dostawy seryjnych wozów, ale pierwszy egzemplarz pochodzący z partii testowej przekazano wojskom lądowym (Bhāratīyan Thalasēnā) 14 lutego br. w obecności premiera Narendry Modiego na terenie zakładów Wydziału Badań i Rozwoju Wozów Bojowych CVRDE (Combat Vehicles Research and Development Establishment) przy HVF. Produkcja pilotażowego czołgu rozpoczęła się w grudniu 2019 po wprowadzeniu poprawek do tego problematycznego projektu i zakończeniu cyklu prób poligonowych w Pokhran w zachodnim Radżastanie (Pierwszy Arjun Mk1A przekazany).
Seryjne czołgi Arjun Mk1A uzupełnią dwa pułki, liczące 124 wozy wersji Mk1. Nowe wozy zostaną uzupełnione też o 464 lokalnie zmontowane na licencji rosyjskie czołgi T-90MS, które zamówiono w 2019 w związku z opóźnieniami modernizacji Arjunów (464 T-90MS dla Indii).
W dalszej perspektywie planowany jest zakup do 1770 czołgów nowego typu w programie o kryptonimie FRCV (Future Ready Combat Vehicles), które zastąpią około 2410 czołgów T-72 Aleya, w wersjach Mk1, Mk2 i Combat Improved Ajeya. 1 czerwca br. resort obrony wystosował w tym celu, po raz drugi, zapytanie o informację. Ich uzupełnieniem ma być 350 czołgów lekkich – stosowne dokumenty w tej sprawie opublikowano z kolei 23 kwietnia br. (Nowe indyjskie czołgi po raz drugi, Indie szukają lekkich czołgów).
Opis modernizacji
Zamówienie jest elementem planu gospodarczego o nazwie Atmanirbhar Bharat Abhiyaan, który jest odpowiedzią na kryzys ekonomiczny związany z pandemią COVID-19, jak i implementacją polityki Make In India / Zdjęcia: ministerstwo obrony Indii
W porównaniu z pierwowzorem wdrożono aż 72 modyfikacje, których wprowadzenie nie obyło się bez problemów – 14 z nich dotyczyło kluczowych systemów bojowych. Co ciekawe, liczbę importowanych komponentów wyprodukowanych za granicą potrzebnych do budowy zmodernizowanego wozu zmniejszono z 63%, najpierw do 59%, potem do 46%, a docelowo ma zostać zredukowana do 30%.
Zmodernizowany czołg Arjun Mk1A wyposażono w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) z 12,7-mm karabinem maszynowym, a także ulepszony celownik działowego i automatyczny systemem śledzenia celu, które zostały połączone ze skomputeryzowanym systemem kierowania ogniem, przystosowanym do trybu walki hunter-killer.
Dodatkowo, panoramiczny przyrząd obserwacyjno-celowniczy dowódcy CPS Mk II zintegrowano z kamerą termowizyjną i dalmierzem laserowym, a kamerę kierowcy wyposażono w funkcję asystenta jazdy nocnej. Pojazd wyposażono w ulepszony system nawigacji, a z przodu kadłuba standardowo umieszczono lemiesz do neutralizacji min lądowych. Czołg o masie około 68,5 t, czyli aż 10 t więcej niż pierwowzór, otrzymał zmodyfikowane zawieszenie hydropneumatyczne i skrzynię biegów.
Nowy Arjun został dostosowany do strzelania nową amunicją termobarczyną PCB TB, testowaną od 2016 jako następcę pocisków LAHAT, obok pocisków podkalibrowych stabilizowanych brzechwowo z odrzucanym sabotem APFSDS i przeciwpancernych pocisków odkształcalnych HESH. Nie jest jasne, czy będzie strzelał nowymi przeciwpancernymi pociskami kierowanymi, których ostatni test na odległość 5 km z Arjuna Mk1 zrealizowano 1 października 2020 w Ahmednagar na Maharasztrze.
Poziom ochrony czteroosobowej załogi wozu zwiększono poprzez dodatkowe panele pancerza reaktywnego wzdłuż przedniego łuku kadłuba i wieży oraz kontenerowy magazyn amunicji z panelami na stropie wieży, których zadaniem jest odprowadzanie energii jej detonacji.
Ponadto, pojazd wyposażono w czujniki skażeń i filtr cząsteczek stałych, dzięki którym jest zwiększane ciśnienie powietrza w przedziale załogowym uniemożliwiające dostanie się oparów do wnętrza, a samo powietrze jest oczyszczane. Czołg wyposażono także w system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką lasera, system do stawiania zasłony dymnej, powłokę redukującą sygnaturę termiczną i radarową oraz pomocniczą jednostkę napędową APU o mocy 8,5 kW.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.