Podczas XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego (European Economic Congress, ECC 2020), trwającego od 2 do 4 września br. w Katowicach, członek zarządu spółki Flytronic, wchodzącej w skład Grupy WB, Dawid Bielecki, wziął udział w debacie ekspertów owyzwaniach związanych z rozwojem systemów bezzałogowych pt. Drony w gospodarce (Agencja NATO oferuje system FlyEye Grupy WB, 2020-09-09).

Jak powiedział Dawid Bielecki ze spółki Flytronic, w ciągu najbliższych pięciu lat szacowana wartość rynku systemów bezzałogowych na świecie ma osiągnąć 43 miliardy dolarów / Zdjęcie: Grupa WB

Jak powiedział Dawid Bielecki ze spółki Flytronic, w ciągu najbliższych pięciu lat szacowana wartość rynku systemów bezzałogowych na świecie ma osiągnąć 43 miliardy dolarów / Zdjęcie: Grupa WB

Jak mówił podczas debaty Dawid Bielecki, rynek bezzałogowców jest obecnie najszybciej rozwijającym się rynkiem na świecie. Jego szacowana wartość w ciągu najbliższych pięciu lat ma osiągnąć 43 miliardy dolarów. Tak ogromny wzrost finansowania pociągnie za sobą skok technologiczny. Dzisiaj rozmawiamy o lotach niewielkich bezzałogowców, a w bliskiej przyszłości będzie już mowa o transportowaniu za ich pomocą ludzi. Spodziewam się, że wzrośnie liczba specjalistycznych zastosowań dronów.

Systemy bezzałogowe, początkowo używane jedynie przez wojsko, coraz częściej są wykorzystywane w kolejnych gałęziach gospodarki. Nowa rewolucja techniczna rozgrywająca się obecnie wymusza również zmiany prawne. Podczas debaty omawiano szczegółowe kwestie dotyczące stosowania systemów bezzałogowych, także w ramach obowiązujących przepisów (FlyEye nad Polską i Ukrainą, 2020-04-23).

 Pełna relacja video z debaty Drony w gospodarce” która odbyła się podczas XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach / Film: EEC Poland

Bielecki dodał, że rynek hobbistyczny się już mocno nasycił, natomiast specjalistyczne wykorzystanie bezzałogowych systemów będzie coraz większe. Staramy się wyjść naprzeciw tym wymaganiom i już tworzyć rozwiązania idące w tym kierunku. Grupa WB przygotowuje sprzęt głównie na potrzeby Sił Zbrojnych i służb państwowych. Jak wiadomo, najnowsze technologie zawsze były widoczne na początku w wojsku, później były przenoszone na pole cywilne. I tak samo stanie się tutaj.

Dyskusja toczyła się z udziałem pełnomocnika ministra infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych Małgorzaty Darowskiej oraz p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) Janusza Janiszewskiego, przewodniczącego zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierza Karolczaka, prezesa Drone Radar Pawła Korzeca, wiceprezesa ds. badań i rozwoju Sieci Badawczej Łukasiewicz Marcina Kraśki oraz prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotra Samsona.

Przedstawiciel Grupy WB wyjaśniał, że w tej chwili oprócz systemów monitoringu i obserwacji, GRUPA WB oferuje również latające stacje przekaźnikowe komunikacji radiowej. Do specjalistycznych cywilnych dronów można zaliczyć na przykład bezzałogowe systemy do detekcji smogu, opracowane przez Flytronic. Jednak przeszkodą w ich wykorzystaniu nie jest technologia, a uwarunkowania prawne. Nawet jeżeli bezzałogowiec wykryje źródło emisji spalania niedozwolonych substancji, to w obecnie nie ma podstaw prawnych do wystawienia mandatu za takie działanie.