W środę, 23 października 2024, amerykańska spóła GE Aerospace poinformowała, że do końca 2026 zainwestuje ponad 130 mln USD (523,1 mln zł) w swoje zakłady eksploatacji, remontów i przeglądów (Maintenance, Repair & Overhaul, MRO) silników lotniczych w Europie, w tym 30 mln USD (120,72 mln zł) w Centrum Serwisowania i Naprawy Silników Lotniczych XEOS w podwrocławskiej Środzie Śląskiej.
Ta inwestycja jest częścią globalnego, wieloletniego nakładów GE Aerospace w obszarze MRO o 1 mld USD (4,02 mld zł), który został ogłoszony na początku tego roku. Celem jest zapewnienie, że zakłady MRO w regionie będą miały zdolność do zaspokojenia rosnącego popytu na usługi związane z obsługą silników rodziny GE Aerospace i CFM International (joint venture 50/50 pomiędzy GE Aerospace i Safran Aircraft Engines)
Inwestycja sfinansuje dodatkowe stanowiska testowe silników, nowy sprzęt i najnowocześniejszą technologię, w tym ulepszone techniki inspekcji wspomagane uczeniem maszynowym (sztuczną inteligencją). Te inwestycje mają na celu skrócenie czasu realizacji dla klientów i rozszerzenie możliwości naprawy podzespołów w zakładach MRO GE Aerospace.
Prezes i dyrektor generalny GE Aerospace, Commercial Engines and Services, Russell Stokes powiedział:
Nasze zakłady MRO w Europie odgrywają kluczową rolę w naszej globalnej sieci usług, a ta inwestycja pomoże nam zaspokoić popyt i zapewnić bezpieczne latanie flotom klientów. Nasze skupienie na tworzeniu potencjału i nowych możliwości podkreśla nasze zaangażowanie w bezpieczeństwo, jakość i dostawę, nie tylko dla naszych klientów, ale dla milionów ludzi, którzy latają z naszymi silnikami pod skrzydłami.
Największa część inwestycji wesprze rosnący popyt na silniki CFM LEAP, ponieważ floty nadal rozwijają i się powiększają, ponad 3300 samolotów z silnikami LEAP jest w eksploatacji, a ponad 10 000 dodatkowych silników jest obecnie w kolejce, zwiększając globalną flotę komercyjnych linii lotniczych o tysiące samolotów w nadchodzących latach.
Wiele z tych inwestycji jest dokonywanych w wyniku pracy pracowników nad poprawą bezpieczeństwa, jakości, dostaw i kosztów za pośrednictwem FLIGHT DECK, zastrzeżonego modelu operacyjnego GE Aerospace – systematycznego, zorientowanego na klienta podejścia do prowadzenia działalności w celu zapewnienia wyjątkowej wartości.
Inwestycje MRO w Europie w celu wsparcia klientów w całym portfolio silników
Część planowanego finansowania inwestycji w centra MRO w Europie ma na celu zwiększenie możliwości XEOS, spółki joint venture 75/25 pomiędzy GE Aerospace i Lufthansa Technik z siedzibą w Środzie Śląskiej w pobliżu Wrocławia. Otwarty w 2019 zakład o powierzchni 35 000 m² przechodzi zmiany, aby skupić się wyłącznie na serwisowaniu silników LEAP-1B, ponieważ zapotrzebowanie na remonty i naprawy nadal rośnie. Obecnie zajmuje się serwisem silników GEnx-2B i GE9X.
Całkowite inwestycje w Europie do 2026 obejmują:
- Wielka Brytania: ~ 75 mln USD: Nantgarw, Walia (zakład remontowy), Prestwick, Szkocja (zakład remontowy) i Londyn, Anglia (zakład On-Wing-Support);
- Środa Śląska, Polska: ~ 30 mln USD: Centrum Serwisowania i Naprawy Silników Lotniczych XEOS;
- Budapeszt, Węgry: ~ 25 mln USD: zakład naprawy podzespołów.
Zakłady MRO firmy GE Aerospace pomagają utrzymać w działaniu ponad 40 000 silników samolotów komercyjnych na całym świecie, w tym około 6800 silników komercyjnych latających w samej Europie. GE Aerospace zatrudnia ponad 12 500 osób w Europie, w tym ponad 5700 w Avio Aero. Usługi świadczone klientom przez GE Aerospace obejmują demontaż i ponowny montaż silników, konserwację, naprawy i kontrole, a także testowanie.
We’re investing $130M in our MRO facilities in Europe through 2026 as part of our broader $1B MRO investment. Learn more: https://t.co/0SPvXktGpk#MROEurope #Aviation #GEAerospace pic.twitter.com/bzHCGALEdv
— GE Aerospace (@GE_Aerospace) October 23, 2024
Na podstawie informacji prasowej