14 października francuska grupa stoczniowa Naval Group poinformowała, że otrzymała zlecenie od agencji uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) na opracowanie wstępnego oraz szczegółowego projektu technicznego przyszłych dziesięciu patrolowców oceanicznych (franc. Patrouilleur Océanique, PO) dla marynarki wojennej (Marine Nationale).
Francuska agencja uzbrojenia DGA zleciła grupie stoczniowej Naval Group opracowanie projektu przyszłych dziesięciu patrolowców oceanicznych dla marynarki wojennej. Zastąpią one patrolowce typu Flamant i korwety typu D’Estienne d’Orves (na zdjęciu) / Zdjęcie: Marine Nationale
Stosowne porozumienie zostało zawarta 5 października br. i jest następstwem umów z 23 października 2020, dotyczącej prac badawczych, rozwojowych, produkcyjnych oraz wstępnego wsparcia technicznego oraz z 23 czerwca 2020 dotyczącej analizy projektu w ramach programu PO. Odrzucono tym samym kontroferty spółek Socarenam, Piriou i CMN. Przewiduje się zawarcie kolejnego kontraktu na usługę monitorowania budowy, zleconej dla podwykonawców przez Naval Group.
Inicjatywa została rozpoczęta formalnie 10 czerwca 2020 i nowe okręty mają zastąpić trzy patrolowce typu Flamant (OPV 54)/Patrouilleurs de Service Public (PSP) i siedem korwet typu D’Estienne d’Orves (A69) (określanych lokalnie jako awizo). Szczegóły programu i wymogi operacyjne ujawniono 23 października 2020 podczas wirtualnych targów Euronaval Online 2020 (zaplanowanych na 20-25 października) (NAVIRIS i Navantia dla programu korwet EPC).
Nowe okręty będą stacjonować we Francji metropolitalnej – w Breście, Tulonie i Cherbourgu. Do ich zadań będą należeć: wsparcie okrętów bojowych w działaniach odstraszających, autonomiczna ocenę sytuacji w obszarach suwerenności, eskorta, ewakuacja obywateli czy ochrona interesów narodowych na podejściach morskich. Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2025-2029 i są finansowane w ramach ustawy ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) na lata 2019-2025 (Dodatkowe H160 dla francuskiej marynarki wojennej).
Zgodnie z ujawnionymi wymogami operacyjnymi, jednostki typu PO mają wypierać ok. 2000 t, mierzyć ok. 90 m długości, osiągać prędkość 22 w., mieć zasięg 5500 mil morskich i autonomię do 40 dni, natomiast załoga ma liczyć 50 oficerów i marynarzy. Wyposażenie mają stanowić: radar nawigacyjny, radar dozoru powierzchni i przestrzeni powietrznej, system identyfikacji swój-obcy, sonar, system zarządzania walką, system optoelektroniczny pracujące w podczerwieni czy nowe 40-mm armaty morskie RapidFire T40AA (ANALIZA: RapidFire na przyszłe francuskie okręty).
Na wyposażeniu mają znaleźć się też trzy łodzie hybrydowe klasy RHIB, jeden 20-stopowy kontener ISO (1 TEU), dodatkowe pomieszczenie techniczne oraz pokład rufowy, zdolny przyjąć jeden średni śmigłowiec morski lub bezzałogowy statek latający pionowego startu i lądowania klasy VTUAV (Vertical Takeoff and Landing Unmanned Air Vehicle System). Zaplanowano dla nich 35-letnią służbę, podczas której wymogiem będzie dostępność operacyjna przez 300 dni w roku, z czego przewiduje się okres przebywania na misjach w okresie od 140 do 220 dni (Francja zamawia kolejne H225M Caracal i VSR700).
Inicjatywa PO jest częścią innowacyjnego programu przemysłowego obejmującego współpracę między podmiotami cywilnymi i wojskowymi oraz generacyjnej wymiany floty patrolowej Marine Nationale. Drugim elementem jest już realizowany program budowy sześciu pełnomorskich okrętów patrolowych (Patrouilleurs d’Outre-Mer, POM) w ramach programu BATSIMAR (Bâtiments de surveillance et d’intervention maritime) do ochrony terytoriów zamorskich Francji, które powierzono w ubiegłym roku dla konsorcjum spółek Socarenam i CNN MCO (Francja zamawia patrolowce POM).